Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Protejăm naturaEducația elevilor în spiritul ocrotirii naturii constituie o sarcină majoră a procesului instructiv-educativ și este de dorit să înceapă cât mai timpuriu, astfel încât copilul să conștientizeze complexitatea mediului în care trăiește, să învețe să iubească și să respecte natura și să fie continuată în tot timpul anilor de școală, cât și în afara ei.

Dacă la intrarea în școală, copiii au unele cunoștințe despre mediul în care trăiesc, școala este datoare să consolideze și să dezvolte aceste cunoștințe despre natură și societate, să le cultive sentimente de admirație față de frumusețile naturii, dezvoltându-le gustul de a descoperi adevărurile care se petrec în jurul lor și să formeze deprinderi de protejare a mediului înconjurător.

Anul trecut am realizat împreună cu elevii mei din clasa a IV-a un Proiect educațional „Împreună salvăm natura!” care s-a desfășurat pe o perioadă de an de zile. Proiectul a pornit de la ideea că datoria noastră, ca dascăli, este de a pune mare accent pe educația ecologică a celor pe care îi educăm, pentru a ne bucura împreună de frumusețea și binecuvântarea naturii. Din această perspectivă am propus pentru acest proiect o serie de acțiuni practice care să implice elevii în variate activități desfășurate în fiecare clasă, cu sprijinul comunității locale, pentru a trage un semnal de alarmă în vederea salvării naturii.

Încă de la început elevii au cunoscut obiectivele proiectului și activitățile ce trebuiau realizate în vederea îndeplinirii scopului propus.

Obiectivele proiectului au fost: promovarea cooperării între școală și reprezentanții comunității locale; formarea și dezvoltarea unui spirit de respect și ajutor față de mediul natural; trezirea interesului pentru a cunoaște mai bine spațiul local; formarea și dezvoltarea simțului estetic, încurajarea schimbului de opinii între parteneri (elevi și cadre didactice), pe linia ocrotirii naturii; utilizarea în activitățile instructiv-educative a cunoștințelor și competențelor dobândite.

Etapizarea cronologică a proiectului „Împreună salvăm natura!”, a fost: Anunțarea proiectului și stabilirea sarcinilor; „Să ne facem auziți!” – mediatizarea temelor în rândurile elevilor din școală; „Copiii pot ocroti natura” - reciclarea de deșeuri (aparatură electrocasnică), „Suntem o echipă!” – activitate practică (strângerea de ghinde din pădurea localității), „Avem nevoie de plante și animale!” - monitorizarea acestei activități, „Miracolul vieții” – strângerea de semințe și realizarea unor răsadnițe, „Un copil, o floare”– plantarea de flori de grădină, „În lumea în care trăiești”- expoziție de desene, „Din lumea celor care nu cuvântă”– spectacol artistic, „În mijlocul naturii” – excursie, „Parada costumelor ECO’’- realizarea unor costume din plastic și ambalaje de la buchetele de flori, „Copacul vieții” – realizarea unui copac în holul școlii și monitorizarea activităților desfășurate; analiza și monitorizarea activității realizate.

Elevii s-au implicat afectiv și activ în toate acțiunile propuse, ba chiar au venit cu idei, sugestii proprii, creative în realizarea proiectului. Datorită interesului pe care-l prezintă tema, a modului de desfășurare a activităților, acțiunea a atras rând pe rând copii din mai multe clase, care au dorit să se implice în acțiunile desfășurate. De asemenea, pe lângă copii, au fost atrași de evenimente părinții acestora, diverși membri ai comunității, specialiști ce au dorit să-și aducă contribuția la desfășurarea acțiunilor, înțelegând importanța acestora în educarea copiilor de azi pentru o viață sănătoasă, într-un mediu curat, nepoluat.

Rezultatele așteptate în urma derulării proiectului au fost: realizarea unei reviste școlare cuprinzând o parte din activitățile elevilor referitoare la salvarea naturii, publicarea în diferite reviste a articolelor legate de experiențele dobândite în cadrul proiectului, împărtășirea experiențelor proprii, gânduri, idei, sentimente printr-o comunicare deschisă, sinceră, realizarea de lucrări în cadrul orelor de abilități practice și educație plastică, cu diferite ocazii și organizarea de expoziții cu flori de interior și plante în grădina școlii.Pentru a fi mai bine cunoscută activitatea noastră am reciclat tot felul de materiale pe care le-am însuflețit la orele de educație tehnologică, am creeat costume din diverse „ deșeuri’’ pe care le-am prezentat într-o paradă realizată la nivel de unitate, cât și ornamente din materiale reciclate( ex. Bradul de Crăciun confecționat din lingurițe de plastic), etc.

Produsul final al acestui proiect a fost realizarea unei reviste „Împreună salvăm natura!”, revista cuprinde imagini din activitățile desfășurate, mesaje de salvare a naturii, poezii și compuneri realizate la orele de limba română, poze cu lucrările realizate de către elevi, desene și colaje, care constituie un semnal de alarmă pentru toți care răsfoiesc această revistă. Aceste mesaje sunt:Protecția mediului depinde doar de noi!, Nu ești om, dacă nu plantezi un pom!, Unitate în diversitate! Împreună pentru o Europă curată!, Fiți alături de noi pentru protejarea mediului!, Învățați să reciclați, nu mai aruncați!, Salvați Pământul! Voluntar pentru o zi în comuna mea!

Această revistă poate fi folosită atât ca un semnal de alarmă pe care îl tragem pentru ocrotirea și salvarea naturii, dar poate fi în același timp și un instrument de monitorizare a activităților ecologice desfășurate în școală prin acest proiect.

Copilul de vârstă școlară așteaptă fapte concrete, exemple demne de urmat în educarea deprinderilor de atitudine ecologică față de mediul înconjurător. În sprijinul acestui demers educativ vine proiectul educațional „Împreună salvăm natura! care și-a propus creșterea gradului de conștientizare a copiilor asupra problemelor de mediu, punând astfel bazele dezvoltării durabile, prin acțiuni concrete.

Curiozitatea copiilor conduce la acumularea de cunoștințe despre mediul înconjurător, despre protecția lui, ceea ce contribuie la dezvoltarea capacității copiilor de a gândi logic și de a interpreta corect aspectele din jur.

În acest fel, copiii au avut ocazia să conștientizeze că sănătatea noastră depinde de sănătatea naturii, a plantelor și animalelor. Astfel am sensibilizat și mai mult sufletul copilului și am dovedit că suntem prieteni adevărați ai naturii.

Formând la copii o atitudine pozitivă față de mediul înconjurător, le asigurăm practic un viitor sănătos, ei înțelegând că natura le e prietenă, le asigură un nivel de trai decent și sigur cu condiția ca și ea la rândul ei să fie ocrotită.

Este cunoscut faptul că educația privind protecția mediului înconjurător este un proces complex și de lungă durată. Rezultatele concrete pot fi observate numai peste câțiva ani, dar procesul trebuie continuat la toate nivelele de învățământ. Este unanim recunoscut faptul că, atunci când sunt mici, copiii au o atitudine pozitivă, față de mediul înconjurător, atitudine ce se modifică pe măsură ce cresc. De aceea este necesar ca educația ecologică să înceapă încă de la grădiniță și să continue de-a lungul întregii perioade de școlarizare, dar și după aceea.

Și tu poți preveni dispariția viețuitoarelor din mediul în care trăiești! Nu polua mediul, nu arunca, reciclează ! Tocmai de aceea ocrotirea mediului înconjurător va trebui să fie una din preocupările de bază ale omului, cu precădere a cadrului didactic. Fiecare generație are datoria morală să lase generațiilor ce vor urma bogățiile și frumusețile naturii în stare cât mai bună.

Pentru a ajunge mai ușor la sufletul elevului am trecut de la îndrumător la prieten și mai ales la animator al energiilor creatoare, care colaborează și este alături de elevii săi. Am încercat să realizez proiectarea nu numai din punctul meu de vedere, ci și de pe poziția elevului care nu știe și vine la școală să învețe, să descopere, să afle, să cunoască, să se formeze și să se înarmeze cu deprinderi care îi vor folosi mai târziu în viață. Din când în când am schimbat modul de lucru cu elevii, deoarece ei sunt plictisiți de același sistem monoton, linear și stresant. Pentru mine, lecția interesantă nu este lecția apreciată numai de mine ci lecția trăită și apreciată de copil.

  • avatarPublicat de:
    Dobrică Iustinica Teodora

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Călmățuiu.