Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

1.) Importanța competențelor cadrului didactic în contextul general al învățământului

Învățământul a suferit schimbări semnificative de-a lungul anilor, adaptându-se la nevoile și cerințele societății moderne. Rolul profesorului s-a extins de la simpla transmitere a cunoștințelor la facilitarea dezvoltării globale a elevilor, incluzând competențe cognitive, sociale și emoționale.

Competențele profesorului sunt cruciale în pregătirea elevilor pentru viața de după școală. În afară de cunoștințe academice, elevii au nevoie de abilități practice, cum ar fi gândire critică, rezolvarea problemelor, comunicarea eficientă, colaborarea și adaptabilitatea. Aceste competențe îi ajută pe elevi să se descurce într-o lume complexă și să-și valorifice potențialul.

Profesorii care au competențe solide realizează un impact semnificativ asupra progresului academic și dezvoltării personale a elevilor lor. O metodologie de predare adecvată, abilități de evaluare relevantă și capacitatea de a se adapta la nevoile individuale ale elevilor sunt elemente esențiale pentru crearea unui mediu propice învățării și dezvoltării.

Datele și practicile educaționale evoluează în mod constant. Profesorii trebuie să fie în permanență deschiși și dispuși să-și actualizeze cunoștințele și abilitățile, pentru a rămâne relevanți în fața schimbărilor din domeniul educației. Formarea continuă oferă oportunități de învățare și dezvoltare profesională, care pot contribui la îmbunătățirea competențelor pedagogice și la creșterea performanței profesionale.

Profesorii nu doar predau materii școlare, ci joacă și un rol important în modelarea comportamentului și atitudinii elevilor. Competențele personale, cum ar fi empatia, respectul, comunicarea eficientă și gestionarea relațiilor, sunt esențiale în construirea unui mediu educațional pozitiv și în formarea caracterului și valorilor elevilor.

Este important să subliniem că profesorii sunt o resursă valoroasă în societate și că dezvoltarea competențelor lor este esențială pentru îmbunătățirea calității educației. Prin pregătirea și perfecționarea constantă a profesorilor, putem asigura că elevii noștri beneficiază de o educație de calitate și de pregătirea adecvată pentru viitor.

 

2.) Analiza competențelor, contextul în care pot fi dobândite și ariile de îmbunătățire

Analiza cuprinde competențe dobândite după 15 de ani în învățământ, perioadă în care se presupune că orice profesor a trecut prin principalele etape privind formarea în cariera didactică.

Profilul unui astfel de profesor ar trebui să reflecte faptul că acesta și-a însușit principalele competențe profesionale necesare pentru exercitarea în condiții optime a profesiei didactice. Aceste competențe includ:

Competențe pedagogice. Acestea se referă la abilitatea de a planifica, organiza și livra lecții eficiente și relevante. Include competențe legate de designul curriculumului, strategii de predare și evaluare, adaptarea materialelor didactice la nevoile elevilor și facilitarea unui mediu de învățare stimulativ și inclusiv.

Competențe de comunicare. Ca urmare a dezvoltării acestor competențe, cadrul didactic este capabil să comunice clar și eficient cu elevii, colegii, părinții și alți membri ai comunității școlare. Aceasta include abilități de ascultare activă, exprimare coerentă și adaptare a comunicării la diferite audiențe.

Competențe de relaționare și gestionare a clasei. Aceste competențele sunt necesare pentru a dezvolta relații pozitive și a stabili un climat de învățare favorabil în clasă. Aici se includ abilități de gestionare a comportamentului, rezolvare a conflictelor, motivare a elevilor și cultivare a unei atmosfere de respect și colaborare.

Competențe de evaluare și feedback. Prin intermediul acestora, profesorul este capabil să evalueze progresul elevilor și să ofere feedback constructiv. Acestea se referă la capacitatea de a crea și administra evaluări relevante, de a interpreta rezultatele și de a furniza îndrumare individualizată pentru îmbunătățirea performanței.

Competențe de adaptabilitate și inovare. Într-un mediu în continuă schimbare, profesorul este deschis la inovație și poate să-și adapteze strategiile de predare și abordările didactice la nevoile și interesele elevilor. Aceste se realizează prin explorarea tehnologiilor educaționale, dezvoltarea abilităților de gândire critică și creativă și actualizarea constantă a cunoștințelor de specialitate.

Competențe interculturale și de diversitate. Profesorul este conștient de nevoile, experiențele și diversitatea culturală a elevilor săi. Aceasta implică dezvoltarea unei atitudini deschise, respect față de diferențe și abilități de a lucra cu elevi provenind din medii culturale sau socioeconomice variate.

Competențe pot fi însușite și dezvoltate în contexte variate:

  • Formare inițială în învățământ. Majoritatea profesorilor își dobândesc competențele pedagogice în cadrul programelor de formare inițială în învățământ, cum ar fi liceul pedagogic, facultățile de pedagogie sau programele de pregătire pentru profesori. Aici, ei sunt expuși la teorii, metodologii și practici educaționale relevante și au oportunități de a observa și de a face stagii în școli.
  • Practica de predare. Odată ce devii profesor, experiența de predare a constituie un context crucial pentru dezvoltarea competențelor didactice. Prin interacțiunea directă cu elevii și lucrul într-un mediu de învățare real, profesorul își dezvoltă abilitățile în gestionarea clasei, aplicarea strategiilor de predare și evaluarea performanței elevilor.
  • Mentorat și colaborare. Profesorii beneficiază de mentorat și de colaborarea cu colegii mai experimentați care pot oferi îndrumare, feedback și sfaturi pentru dezvoltarea competențelor. În plus, lucrul în echipe și participarea la proiecte de colaborare cu alți profesori a facilitează învățarea reciprocă și schimbul de bune practici.
  • Programe de formare continuă. Formarea continuă este esențială pentru a-ți îmbunătăți competențele didactice, pe măsură ce se dezvoltă nevoile și cerințele învățământului. Acest lucru poate include participarea la seminare, workshop-uri, cursuri de specializare sau conferințe educaționale, care aduc în discuție aspecte actuale și noi tendințe în domeniul educației. Orice profesor dornic să-și îmbunătățească competențele didactice este interesat să participe la astfel de activități.
  • Auto-reflecție și învățare autonomă. Unele dintre competențele didactice pot fi dobândite prin auto-reflecție și învățare autonomă. Prin evaluarea constantă a propriei practici, identificarea punctelor tari și a celor slabe și angajarea în lectură, cercetare și explorarea resurselor educaționale, fiecare cadru didactic continuă să-și îmbunătățească abilitățile și cunoștințele.

Se poate spune că întotdeauna este loc pentru îmbunătățire și dezvoltare în privința competențelor cadrului didactic. În funcție de context și nevoile specifice, ariile care ar putea necesita îmbunătățire și adaptabilitate permanentă includ:

  • Utilizarea tehnologiei în predare. Tehnologia joacă un rol tot mai important în educație, iar profesorii pot fi nevoiți să-și dezvolte competențele în utilizarea instrumentelor și resurselor tehnologice pentru a sprijini procesul de învățare. Acest lucru poate include utilizarea platformelor de învățare online, instrumente interactive și aplicații educaționale pentru a crea un mediu de învățare mai atractiv și eficient.
  • Abordarea diferențiată a învățării. Elevii au nevoi și stiluri de învățare diferite, iar profesorii pot avea nevoie să-și dezvolte competențele în adaptarea instruirii pentru a răspunde acestor diferențe. Aceasta implică identificarea nevoilor individuale ale elevilor, utilizarea strategiilor și materialelor diferite pentru a le sprijini învățarea și evaluarea continuă a progresului lor.
  • Gestionarea comportamentului. O provocare comună pentru profesori este gestionarea comportamentului în clasă. Dezvoltarea competențelor de gestionare a clasei poate include înțelegerea și aplicarea unor tehnici eficiente de disciplină pozitivă, de comunicare și de stabilire a unui climat de învățare respectuos și ordonat.
  • Evaluarea autentică și formativă. Profesorii pot dori să-și îmbunătățească competențele în privința evaluării autentice și formativă. Aceasta implică utilizarea diverselor instrumente și strategii de evaluare, cum ar fi proiecte, portofolii, observații și feedback constant, pentru a evalua cunoștințele și competențele elevilor într-un mod mai holistic și pentru a le ghida în procesul de învățare.
  • Colaborarea și comunicarea cu părinții și comunitatea. Profesorii pot căuta modalități de a-și îmbunătăți competențele în colaborarea și comunicarea cu părinții și comunitatea. Aceasta poate include dezvoltarea abilităților de comunicare eficientă, organizarea de întâlniri și evenimente cu părinții, implicarea în proiecte de parteneriat școală-comunitate și promovarea unui dialog deschis și constructiv.

Este important să menționăm că dezvoltarea competențelor didactice este un proces continuu și pe tot parcursul carierei de profesor. Aceasta este o combinație de învățare teoretică, practică, interacțiune și reflecție, care contribuie la creșterea profesională și la furnizarea unei educații de calitate pentru elevi.

 

Bibliografie:

1) Ionescu M, Radu I-Didactica modernă, Ed.Dacia, Cluj-Napoca,2001
2) Iosifescu Ș-Manuale de management educațional, Ed.Prognosis, București, 2000
3) Stanciu, N., Stanciu, R.M., Reflecții metodice și psihopedagogice, Editura CCD
„I.Gh. Dumitrașcu” Buzău, 2005
4) Mariana Dragomir, Managementul activităților didactice, Editura Eurodidact, Cluj
5) https://ro.scribd.com/doc/98101194/Competen%C5%A3ele-didactice-ale-profesorului-eficient#

  • avatarPublicat de:
    Albeanu Dorina Mihaela

    Profesor înv. primar, la Liceul Tehnologic Nr.1, Balș.