Evenimentele cu puternică încărcătură emoțională fac parte din viața copilului și îi pun acestuia la încercarea abilitățile de adaptare emoțională și socială. Emoțiile fac parte din viața copiilor și reprezintă o importantă sursă de informații pentru adaptarea lor socială și emoțională. Dezvoltarea controlului emoțional, conceptului de sine și a expresivității reprezintă elementele componente ale dezvoltării emoționale.
Viața socială a copilului este extrem de importantă deoarece copilul învață anumite comportamente doar prin interacțiunea cu ceilalți copii. Schimbarea comportamentului unui copil reprezintă schimbare în comportamentul celor din jurul său colegi, părinți, prieteni, profesori.
Pregătirea dezvoltării abilităților de viață trebuie să continue din copilăria mică până la terminarea perioadei școlarității; doar o astfel de continuitate poate avea rezultate pozitive în adaptarea copilului la o viață emoțională și socială pozitivă. Școala este locul unde copilul are posibilitatea să interacționeze cu alții de vârsta sa, să învețe comportamente sociale și emoționale în mod corect.
Propun un program de opțional cu denumirea „Program de dezvoltare a abilităților sociale și emoționale la școlarii mici” care cuprindă competențe referitoare la relațiile sociale și rezolvare de probleme, dar și competențe intra-personale.
Programul dă posibilitatea copiilor să învețe reguli sociale, moduri corecte de interacțiune cu ceilalți, manifestări emoționale, strategii de reglare emoțională corectă a emoțiilor negative, rezultatul fiind o adaptare mai bună la cerințele sociale.
Prin acest program se dorește dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor pentru o creștere armonioasă și echilibrată din perspectiva trecerii în clasele gimnaziale. La sfârșitul programului fiecare elev va demonstra abilități de comunicare, motivație, empatie față de cei din jur, voința de a învăța, vor dovedi încredere și respect în sine și față de ceilalți, vor dovedi gestionarea corectă a emoțiilor. Emoțiile inhibatoare vor putea fi gestionate cu ușurință prin identificarea și conștientizarea lor, iar menținerea emoțiilor pozitive îi vor ajuta să își păstreze echilibrul interior.
Două din obiectivele generale pe care acest program dorește să le realizeze sunt antrenarea abilității socio-emoționale ale copiilor de vârstă școlară mică și identificarea unor soluții (exerciții specifice, strategii) pentru antrenarea abilităților sociale și emoționale ale școlarilor din învățământul primar.
Dintre obiectivele de referință atinse în urma aplicării acestui o program, se pot enumera următoarele: recunoașterea și exprimarea emoțiilor, înțelegerea emoțiilor,, autoreglarea emoțională, inițierea conversației și integrarea în jocul copiilor, ascultarea activă și stabilirea contactului vizual, oferirea și acceptarea complimentelor, rezolvarea unor probleme sociale, cooperarea în rezolvarea sarcinilor.
Temele propuse acoperă o scară largă de metode și strategii prin care elevii pot să identifice și să denumească emoții, să facă diferența între comportamente adecvate și neadecvate, să realizeze consecințele nerespectării regulilor, să identifice emoții pe baza limbajului nonverbal, să manifeste comportamente adecvate în integrarea în colectivitate, să găsească modalități de calmare, etc. Dintre aceste teme putem enumera: „Harta emoțiilor”, „Asumarea responsabilității”, „Cutiuța cu emoții”, „Despre stima de sine”, „Cum arată, sună și se simte bullying-ul”, „Cum să devenim empatici”, etc.
În urma aplicării programului se observa că majoritatea elevilor dobândesc capacități de autoreglare și autocontrol în diverse situații și abilități de recunoaștere și exprimare a emoțiilor și reușesc să își depășească timiditatea. Identifică corect emoțiile și introduc în vocabularul propriu cuvinte care denumesc emoții și sentimente.
În urma audierii poveștilor terapeutice, elevii descoperă comportamente neadecvate, dar și consecințele care apar în urma acestora, reușind să propună alternative pozitive, dar si sancțiuni în urma comportamentelor negative.
Copiii identifică trăsăturile morale ale personajelor din povești și stabilesc un set de reguli necesare desfășurării, în bune condiții, a activităților școlare și extrașcolare. În urma acestor activități pot stabili regulamentul clasei.
Se pune accent pe exprimarea emoțiilor față de sine, dar și față de emoțiile celorlalți, punându-se baza unor relațiile intercolegiale stabile.
Exprimarea empatiei față de alte persoane și îmbunătățirea relațiilor cu colegii reprezintă scopuri atinse în urma derulării acestui program. Copiii învăța să asculte, să înțeleagă trăirile celorlalți, să le identifice corect emoțiile și să transmită un conținut emoțional adecvat, să descrie trăirile simțite în timpul apariției sentimentelor negative și să dobândească strategii adecvate de reglare emoțională, pentru ei și pentru alți copii.
În timpul jocurilor, elevii demonstrează fair-play, respectă regulile, acordă ajutor celor în nevoie, cooperează pentru reușita echipei și dau posibilitatea celor mai timizi să se integreze mai bine în grup. Dobândesc abilități sociale în cadrul grupurilor și dau exemple proprii de comportamente de menținere a unei relații de prietenie.
Copiii dobândesc un vocabular bogat din zona emoțiilor; folosesc termenii corect în contexte diferite. Dau dovadă de abilități de ascultare activă, stabilesc un contact vizual cu interlocutorul, își așteaptă rândul în discuție.
În cadrul unor activități care vizează sentimente și emoții negative, copiii dau dovadă de autocontrol și de o bună autoreglare emoțională, găsind soluții de a-și comuta atenția de la situație și de a găsi modalități noi care să le ofere sentimentul de liniște și calm sau privind situația supărătoare din alt punct de vedere și dezvoltă abilități de recunoaștere și depășire a momentelor de tristețe (despărțire, deces, etc.). Oferă exemple de sprijin emoțional, dar și găsesc metode de a trece peste emoțiile negative.
Copiii devin capabili să își exprime propriile emoții, să asocieze etichete verbale corespunzătoare emoțiilor trăite, să își justifice alegerile făcute, dau exemple personale de situații în care au simțit aceste emoții și dezvoltă capacități de atribuire a unor reacții emoționale.
La finalul programului, elevii prezintă, în mod vizibil, un progres din punct de vedere al gestionării emoțiilor.
În concluzie, în urma aplicării acestui program, reiese observarea unor progrese semnificative în dezvoltarea abilităților de dezvoltare emoțională și socială a elevilor, aceștia dețin capacitatea de a cunoaște și gestiona corect un ansamblu de diverse emoții , interacționează în mod eficient cu adulții și copiii, atât la școală, cât și în viața cotidiană.
„Limpede vezi doar cu inima. Ochii nu pot să pătrundă în miezul lucrurilor” (Antoine de Saint-Exupėry, Micul Prinț)
- Publicat de:
Ștefan Mădălina
Profesor înv. primar, la Școala Gimazială „Înv. Ion Mateescu”, Poiana Câmpina, Prahova.