Desenele realizate de către copii pot constitui un bun mijloc de a afla lucruri noi despre preșcolarii pe care îi educăm. Mulți dintre copii doresc să deseneze ceva adeseori, iar dacă valorificăm acest interes al lor față de artă putem descoperi lucruri diverse cu ușurință. Iată câteva principii de interpretare a desenelor.
În primul rând interpretarea are sens în cadrul unei serii de desene care prezintă aceleași caracteristici, de exemplu, indiciile pe care le urmărim ar trebui să se repete în mai mult de 6 desene realizate în decursul câtorva săptămâni. Desenul copilului nu trebuie ghidat, pentru a fi cât mai real, desenul copilului nu trebuie influențat de adult, de exemplu, dacă vrem să interpretăm un desen, nu îi vom oferi copilului indicații cu privire la modul în care să realizeze desenul.
Să nu uităm semnificația decodării nu trebuie dezvăluită. Pentru a nu influența pe viitor modul în care se exprimă plastic un copil nu trebuie să îi explicăm copilului ce interpretare oferim desenului său.
Cheile decodării:
Linia - Linia trasată cu precizie, fermă, directă este un indiciu de bună afirmare de sine, extra-versiune și siguranță. Linia apăsată indică un stres interior, impulsivitate, nemulțumire. Linia trasată ușor reprezintă receptivitate emoțională, sensibilitate, empatie. Linia trasată fragil este hipersensibilitate, timiditate, inhibiție.
Culoarea - Copilul bine adaptat folosește de obicei 5 culori diferite, cel introvertit utilizează 1-2 culori. Se vor observa culorile dominante. Numărul de culori utilizate va crește odată cu vârsta. Culorile care nu corespund realității pot indica originalitate, un punct de vedere sau o aderare inadecvată la realitate.
Albastru înseamnă sensibilitate, emoție, liniște, calm, seninătate. Maro poate reprezenta căutarea siguranței, nevoile primitive, importanța satisfacerii nevoilor senzoriale. Galbenul arată veselie, optimism, deschidere spre lume este preferata copiilor cărora nu le place să stea singuri. Negru aduce tristețe, închidere în sine, disperare, învinovățire. Portocaliul vine cu vitalitate, curiozitate, dinamism, bucurie; agitație, dorință de a atrage atenția este culoarea favorită copiilor hiperactivi. Rozul arată echilibru, afecțiune, tandrețe, blândețe; afectivitate lipsită de pasiune sau agresivitate. Roșul indică acțiune, dorință de mișcare, impulsivitate, agresivitate, furie. Verdele indică dorința de comunicare Violetul arată îngrijorări interioare, tensiuni contradictorii.
Aplicații pedagogice ale desenelor preșcolarilor:
Stabilirea unui contact cu preșcolarul se realizează pe măsură ce preșcolarul face desenul care va fi supus interpretării, cadrul didactic poate purta o discuție cu cel mic;
Punerea în valoare a copilului cere ca orice copil să se simtă valorizat atunci când munca lui este apreciată de un adult, fie că e vorba de un cadru didactic sau de persoana de atașament (părintele);
Favorizarea dezvoltării lateralităţii se face pe măsură ce își dezvoltă abilitatea de a desena copilul își stabilește de asemenea care este mâna dominantă;
Pregătirea copilului pentru scris este exercițiul motric realizat prin intermediul desenului liber ajută copilul să deprindă priza corectă a instrumentului de scris, precum și coordonarea ochi-mână;
O mai bună cunoaștere a personalității copilului se face prin intermediul interpretărilor desenelor realizate de cel mic putem ajunge să-l cunoaștem mai bine, să-i cunoaștem interesele, aspirațiile sale, dar și preocupările lui;
Indicații despre dezvoltarea copilului: un cadru didactic cu experiență va putea afla multe despre nivelul de dezvoltare al unui preșcolar prin simpla observare a desenelor acestuia.
În concluzie, interpretarea psihologică a desenelor copiilor este o modalitate inedită de a cunoaște gândurile, frământările și neliniștile copiilor într-un mod indirect. Interpretările obținute trebuie valorificate în vederea oferirii de suport copilului atunci când este necesar.
Bibliografie:
„Desenează ceva! - interpretări psihologice ale desenelor copiilor‟, Joe-Ann Benoit, Graziella Pettinati, ed. Aramis Print, 2014, București
- Publicat de:
Chira Gabriela
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. „Rază de Soare”, Cluj-Napoca.