Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

În cadrul grădiniței procesul instructiv-educativ, prin obiective și conținuturile pe care le urmărește reprezintă unul dintre cele mai importante mijloace de stimulare și dezvoltare a potențialului creativ al copilului. Activitățile desfășurate, indiferent de natura lor (joc didactic, povestire, joc de mișcare) și de domeniile din care fac parte (Limbă și Comunicare, Om și Societate, Știință, Estetic și Creativ, Psihomotric) reprezintă tot atâtea mijloace de activare a creativității. Creativitatea preșcolarului este definită prin curiozitate, dispoziții și aptitudini în diferite domenii iar copilul cu posibilități creatoare este considerat a fi cel care gândește independent, rezolvă anumite probleme, face observații personale.

Dezvoltarea creativității preșcolarilor este strâns legată de creativitatea cadrului didactic, de metodele și strategiile pe care le utilizează, de modalitatea de organizare și desfășurare a activității didactice în sine. Tendința actuală este aceea de abordare integrată a curricumului ce presupune combinarea conținuturilor din mai multe domenii, prin explorarea resurselor mai multor centre de activitate pentru aprofundarea unei teme, în așa fel încât să se asigure achiziția de către copii a unei imagini unitare despre un anumit subiect. Accentul este pus aici pe concepte precum învățarea activă, colaborativă, dezvoltarea gândirii critice, integrarea tehnologiei în procesul de învățare prin intermediul metodelor moderne de predare. De asemenea, se acordă o mare importanță amenajării mediului educațional în așa fel încât acesta să îi atragă pe copii, să îi motiveze să descopere lucruri noi, să își dezvolte abilitățile sociale și creativitatea.

Povestirea reprezintă una dintre cele mai adecvate modalități de a le dezvolta copiilor dorința de cunoaștere și înțelegere a adevărurilor fundamentale ale vieții și a valorilor spiritualității umane. Povestirea constituie o modalitate plăcută de cunoaștere a lumii, de descoperire a însușirilor omenești, este izvor de fantezie, imaginație și creativitate. Cu ajutorul povestirii copilul dobândește deprinderi pentru a realiza judecăți de valoare, pentru a-și exprima propriile sentimente, pentru a-și însuși anumite repere despre cum să acționeze în viață în diferite situații.

Activitatea de povestire implică valorificare povestirii ca metodă didactică și în anumite situații a unui text-suport, subordonat speciei epice povestire sau genului epic, în general. Povestirea ca metodă de învățare, face parte din categoria metodelor expozitive iar folosirea ei ca metodă clasică de predare sau împreună cu alte metode moderne constituie modalitatea cognitivă de comunicare și expresie, cu valențe formative și informative. Pe baza ei cadrul didactic poate realiza o serie de activități complementare care să formeze o imagine de ansamblu asupra temei studiate și care să îl ajute pe copil să-și însușească diferite cunoștințe.

Ca element de noutate poveștile în versuri sunt în ultimul timp din ce în ce mai frecvente în cadrul activităților din perioada preșcolară și se prezintă ca o alternativă a multitudinii de povești pe care le putem prezenta celor mici. Ele pot veni cu o variantă mai scurtă, mai ușor de reținut a poveștilor clasice sau a altor tipuri de povești. Utilizându-le cadrul didactic reușește să îi atragă pe copii în universul fascinant al lecturii și chiar să îi incite fără efort la participare, oferindu-le posibilitatea de a-și valoriza și dezvolta potențialul intelectual și creativ.

Un astfel de exemplu poate fi povestea în versuri „10 iepurași de Paște”, creație proprie, care într-o ilustrație adecvată îi poate ajuta pe preșcolari nu numai să își dezvolte vocabularul activ și pasiv, să rețină ideile principale ale textului, să se exprime cursiv și expresiv ci și să se familiarizeze cu număratul descrescător în limitele 1-10.

 

10 IEPURAȘI DE PAȘTE
(Poveste în versuri, autor Mihăilă Maria)

10 iepurași frumoși, mici, drăguți și cam pufoși
S-au gândit așa deodată, ouă să orneze-ndată,
Din vopseaua colorată.
Doar că unul dintre ei, cei drept, cel mai mititel
Vrea să cânte-un cântec,
Fix acolo, în iarba umedă de rouă ,
Și, din 10 iepurași, au mai rămas doar 9.

9 iepurași de soi se apucă să vopsească,
Ouă de Paște vor ei să pregătească,
Unul cu treabă-n grădină a plecat,
Dar ceilalți nu l-au urmat,
Și astfel din 9 iepurași, doar 8 au mai rămas.

8 iepurași se pun pe treabă imediat,
Aduc pensule, vopsele multe de colorat,
Ziua nu-i lungă, se-ntunecă-ndată,
Iar ei muncesc cu spor așa ca altădată.
Un iepuraș s-ar duce să mănânce,
Nu vrea ca foamea să-l apuce,
E cam grăbit că în curând se face noapte,
Și, din 8 iepurași, au mai rămas doar 7.

7 iepurași vopsesc ouă cu încântare,
Sunt multe de făcut iar sporul nu-i prea mare.
Văzând acestea unul din ei s-a răzgândit,
Și-a luat la revedere și iute a fugit.

S-a dus să se-odihnească acolo lângă case,
Si, din 7 iepurași, au mai rămas doar 6.

6 iepurași se-apucă ouă-n coș ca să mai pună,
Sunt hotărâți cu toții să facă treabă bună,
Dar când silesc mai tare aud așa în vânt,
O bubuitură zdravănă-n pământ,
Un biet tovarăș s-a împiedicat,
Și, din 6 iepurași, doar 5 au mai rămas.

5 iepurași pictează ouăle de zor,
Roșii, verzi, albastre chiar și mov,
Unul din ei către mama lui pornește,
Îi e tare dor de ea și se cam plictisește,
Se duce s-o găsească-n valea largă ca un amfiteatru,
Și, din 5 iepurași, au mai rămas doar 4.

4 iepurași nu mai au timp de pierdut,
Soște Paștele acum și mai sunt multe de făcut,
Trasează linii, puncte, bastonașe colorate,
Iar ouăle-s frumoase așa pictate!
De-atâta muncă un frățior tare a obosit,
Dorește să se culce iar locu-i potrivit,
Ploapele i se închid pe ochii lui grei,
Și, din 4 iepurași, au mai rămas doar 3.

3 iepurași mai sunt acum și nu se dau bătuți,
Vor treaba s-o termine, muncesc și-s cam tăcuți,
Mai au de pus ouăle la uscat,
De strâns vopseaua și pensule de adunat.
Dar unul dintre ei le spune c-o să plece,
Noi aventuri ar vrea ca să încerce,
Dorește să mai vadă și alte locuri noi,
Și, din 3 iepurași, au mai rămas doar 2.

2 iepurași nu mai au multe de făcut
Vor umple coșurile cu ouă numaidecât,
Sortate le vor pune sau chiar amestecate,
Cu mare, mare, grijă că-s tare delicate.
Și când să spună gata, vom termina acum !
Iepurașul cel mare pornește spre alt drum.
Se gândește să facă un scurt popas,
Și din 2 iepurași doar 1 a mai rămas.

1 iepuraș atât a mai rămas,
Vede că-i singur, singurel, și în impas,
Nu-și pierde însă cumpătul, nu are cum,
Mâine e Paștele, oaspeții sunt pe drum.
Se duce repede și aduce funde colorate,
Le pune-n coșulețe lângă ouăle decorate,
Deodată un sunet se aude și ochii i se deschid încetișor,
Își dă seama că a visat, că parcă a fost în zbor,
Privește în jur și cei 9 iepurași îi sunt alături,
Și treaba merge strună, nimeni nu se dă-n lături.

10 iepurași frumoși, harnici și tare pufoși
Curând treaba vor termina și se vor odihni,
Iar masa de Paște împreună vor servi,
Sunt veseli și mândri de tot ce au făcut,
Iar ouăle-s frumoase... cum nu s-a mai văzut!

Așadar, în activitatea noastră de cadre didactice în învățământul preșcolar multe pot fi alegerile atunci când ne gândim să deschidem carte cu povești. Important este ca în funcție de tema și de obiectivele propuse să facem alegerea cea mai potrivită, aceea prin care putem să accesăm cu succes potențialul creativ bazându-ne nu doar pe aspectul informativ și formativ ci și pe impactul emoțional pe care poveștile îl transmit.

 

Bibliografie:

Bejat, Marian, Talent, inteligență, creativitate, Editura Științifică, București, 1971;
Neveanu, Paul Popescu; Andreescu, Florica, Bejat, Marian, Studii psiho-pedagogice privind dezvoltarea copiilor între 3 și 7 ani, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1970.

  • Mihăilă Maria Publicat de:
    Mihăilă Maria

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița Nr. 236, București.