În învățământ, educația și învățarea prin povești și teatru sunt abordări esențiale, care au un impact semnificativ asupra dezvoltării cognitive, emoționale și sociale a copiilor. Aceste metode stimulează imaginația, îmbunătățesc vocabularul și îmbunătățesc abilitățile de comunicare.
Jocurile de teatru și poveștile îi ajută pe copii să construiască lumi imaginare și să exploreze o varietate de scenarii, stimulând gândirea creativă. Participarea la scenete și ascultarea poveștilor îmbogățesc vocabularul, pronunția și comunicarea eficientă. Prin identificarea cu personajele, copiii învață să recunoască și să înțeleagă punctele de vedere și emoțiile altora. Jocul de rol și prezentarea în fața colegilor cresc încrederea copiilor în propriile abilități. Prin activitățile teatrale și poveștile, copiii sunt încurajați să colaboreze, să asculte și să respecte punctele de vedere ale celorlalți.
Copiii sunt încurajați să lucreze împreună, să asculte și să respecte opiniile celorlalți prin activitățile teatrale și poveștile interactive. Preșcolarii își îmbunătățesc memoria urmărind firul narativ și înțelegând relațiile cauză-efect prin povești.
Dintre activitățile și metodele pentru învățare prin povești și teatru enumeram: lectura interactivă de povești, jocurile de rol, dramatizarea poveștilor, poveștile senzoriale, utilizarea păpușilor și marionetelor, teatrul de umbre.
Copiii participă activ la lectura interactivă a poveștilor, ascultând-o și interpretând-o. Acest lucru îmbunătățește imaginația, gândirea critică și dezvoltarea limbajului, transformând o activitate care înainte era pasivă într-una dinamică. Copiii primesc cuvinte noi într-un context semnificativ, ceea ce le îmbunătățește înțelegerea și utilizarea acestora. Copiii sunt încurajați să vorbească, să spună povești sau să răspundă la întrebări. De asemenea, pot analiza și înțelege poveștile mai bine cu întrebări și discuții despre ele. Copiii sunt mai capabili să empatizeze cu personajele și să înțeleagă sentimentele lor atunci când se implică într-o poveste. Sunt motivați să fie atenți și implicați pe toată durata activității datorită participării active.
Jocurile de rol sunt activități distractive și educaționale în care copiii joacă roluri în diferite personaje sau situații. Acestea joacă un rol important în dezvoltarea socială, emoțională și cognitivă a copiilor, oferindu-le oportunități de a explora lumea, de a-și exprima sentimentele și de a învăța direct. Jocurile de rol îi ajută pe copii să înțeleagă punctele de vedere și sentimentele altora, încurajând empatia, îi încurajează să colaboreze și să comunice cu ceilalți.
Scrierea de povești și interpretarea de personaje ajută copiii să-și dezvolte imaginația și capacitatea de gândire liberă. Când își asumă roluri precum de medic, de profesor sau de pompier, ei dobândesc o înțelegere mai bună a sarcinilor și activităților din viața reală. Jocurile de rol îi ajută pe copii să-și exprime mai bine ideile și să-și lărgească vocabularul.
Copiii devin mai siguri pe ei și pe abilitățile lor atunci când joacă roluri diferite. De asemenea, învață să găsească metode inovatoare de rezolvare a problemelor care apar în scenariile de joc.
Dramatizarea poveștilor este o tehnică creativă și interactivă prin care copiii se implică în poveste prin interpretarea personajelor și a comportamentelor prezentate în text. Această activitate nu numai că face învățarea distractivă, dar are și multe beneficii educaționale, deoarece îmbunătățește abilitățile sociale, emoționale și cognitive.
Povestea senzorială este o metodă interactivă de învățare care folosește simțurile copiilor (miros, gust, auz, vedere și atingere) pentru a-i ajuta să înțeleagă și să înțeleagă mai bine un text. Această tehnică este ideală pentru copiii mici, deoarece le oferă o experiență multisenzorială, atrage atenția și sprijină dezvoltarea lor emoțională și cognitivă. Această metodă le permite să exploreze lumea prin simțuri, ceea ce îi ajută să înțeleagă mai bine lucrurile și să creeze o legătură emoțională cu povestea.
Marionetele și păpușile sunt instrumente utile pentru educația copiilor de grădiniță, deoarece oferă o metodă inovatoare și interactivă de învățare și dezvoltare. Acestea pot stimula imaginația și participarea activă a copiilor, transformând poveștile, lecțiile și activitățile în experiențe captivante. Păpușile și marionetele nu sunt doar o modalitate de a distra copiii, ci și un instrument puternic pentru educație, deoarece le permit copiilor să învețe prin joc, să exploreze lumea lor emoțională și să-și dezvolte abilitățile sociale și de comunicare. Acestea pot deveni un element esențial al activităților de la grădiniță dacă sunt combinate cu implicare și inovație.
Teatrul de umbre este o formă artistică și educațională care folosește umbre pe un perete sau ecran și mișcarea figurilor pentru a spune o poveste. Această activitate stimulează imaginația, creativitatea și abilitățile de comunicare, așa că este potrivită pentru copiii de grădiniță. Este o activitate care, într-un mod distractiv și atractiv, îi ajută pe copii să-și dezvolte abilitățile vitale și face poveștile magice.
În consecință, prin utilizarea acestor strategii, grădinița este transformată într-un loc magic în care plăcerea și descoperirea sunt îmbinate cu învățarea.
Bibliografie:
Revista învățământul Preșcolar 1-2 / 2006.
Cosmovici Andrei, Luminiţa lacob „Psihologie școlară”, Editura „POLIROM”, Iași, 2008.
Roco Mihaela- „Creativitate și inteligența emoțională”, Editura „POLIROM”, Iași, 2001.
Publicat de:
Guțilă Denisa-Mădălina
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. „Albina”, sector 6, București.