Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Rolul educatoarei în școala modernă trebuie să fie flexibilă, empatică și să aibă o abordare individualizată față de fiecare copil. Ea joacă un rol vital în pregătirea copiilor pentru a devenii cetățeni responsabili și înzestrați cu componențe esențiale pentru viața modernă. Educatoarea este și organizatorul activității de joc a copilului , activitatea în care se poate angaja uneori ca parteneri, însă întotdeauna observă, asistă și reglează conduita de joc a copiilor. Observarea activității ludice este pentru educatoare prilej de cunoaștere a identității copiilor, a trăirilor emoționale și a experiențelor de viața trăite a calității cunoștințelor , fapt care îi permite adaptarea și diferențierea modalităților de relaționare individuală cu fiecare copil. Ea are multiple responsabilități și influențează în mod semnificativ parcursul școlar și dezvoltarea personală a copiilor.

Aspecte cheie ale rolului educatoarei în școala modernă:

1. - Asigurarea unui mediu sigur și stimulant: Educatoarea are responsabilitatea de a crea un mediu sigur și pozitiv în clasa sa. Ea trebuie să ofere un climat în care copiii se simt în siguranță, se pot exprima liber și sunt încurajați să descopere lumea înconjurătoare . Ea trebuie să monitorizeze și să îngrijească nevoile de bază ale copiilor, precum alimentația , odihna și igiena.

2. - Dezvoltarea abilităților sociale și emoționale: Educatoarea joacă un rol important în dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale copiilor. Ea îi învață să interacționeze cu ceilalți să își exprime emoțiile și să gestioneze conflictele într-un mod sănătos, creând un mediu care promovează relațiile sociale pozitive și colaborarea între copii, încurajează dezvoltării abilităților sociale, cum ar fi empatia și rezolvarea conflictelor.

 3. - Educația și dezvoltarea cognitivă: Planificarea și implementarea activităților care promovează dezvoltarea cognitivă, precum jocurile și activitățile didactice potrivite vârstei. Stimularea curiozității și explorării pentru a dezvolta gândirea critică și abilitățile de rezolvare a problemelor. Ea trebuie să folosească metode de învățare adaptate vârstei copiilor și să stimuleze curiozitatea lor naturală.

4. - Colaborarea cu părinții: Comunicarea și colaborarea cu părinții sunt esențiale în procesul educațional. Comunicarea eficientă cu părinții pentru a împărtășii informați despre progresul copiilor și pentru a stabili obiective comune pentru dezvoltarea acestora. Educatoarea trebuie să informeze părinții cu privire la progresele copiilor, să ofere sfaturi pentru susținerea educației acasă și să răspundă la întrebările și preocupările acestora. Colaborarea cu părinții pentru a asigura continuitatea și coerența între mediile de acasă și de școală este esențial.

5. - Promovarea valorilor și comportamentelor pozitive: Educatoarea are un rol în promovarea unor valori precum respectul, empatia și responsabilitatea . Ea modelează comportamentele pozitive și îi încurajează pe copii să adopte aceste valori în viața lor de zi cu zi.

6. - Individualizarea instruirii: Rolul educatoarei în procesul instructiv-educativ presupune în primul rând transmiterea de noi cunoștințe pentru copilul preșcolar. Asumarea de către educatoare acestui rol presupune înțelegerea faptului că fiecare copil învață într-un mod aparte și are nevoie de cunoaștere diferite. Fiecare copil este unic, iar educatoarea trebuie să adapteze metodele de învățare pentru a ține cont de nevoile individuale ale fiecărui elev. Identificarea și răspunderea la nevoile individuale ale copiilor , oferind sprijin suplimentar acolo unde este necesar. Aceasta implică monitorizarea atentă a progresului fiecărui copil și ajustarea instruirii în consecință.

7. - Folosirea tehnologiei în educație: În contextul școlii moderne, educatoarea ar trebui să fie familiarizată cu utilizarea tehnologiei în educație și să integreze instrumente și resurse digitale în procesul de învățare. Ea susține procesul de învățare și pentru a dezvolta abilitățile digitale ale copiilor. Gestionează responsabilă resursele și tehnologia și încurajează utilizării acestora in mod creativ.

8. - Evaluarea și monitorizarea progresului: Evaluarea preșcolară reprezintă un ansamblu de activității dependente de anumite intenții. Acestea transcend datele imediate și contingente, raportându-se la o serie de funcții și scopuri bine determinate. Educatoarea colectează și analizează datele despre performanța copiilor pentru a ajusta îmbunătății practicile de învățare. Scopul evaluării nu este de a parveni la anumite date ci de a perfecționa procesul educativ.

9. - Dezvoltarea gândirii critice și a creativității: Educatoarea ar trebui să încurajeze gândirea critică și creativă prin activități care stimuleze imaginația și să provoace elevii să exploreze și să descopere.

În concluzie, rolul educatoarei în școala modernă este complex și implică multe responsabilități esențiale pentru dezvoltarea optimă a copiilor. Ea influențează nu doar o învățarea academică a copiilor, ci și dezvoltarea lor emoțională, socială și comportamentală.

  • avatarPublicat de:
    Izso Tünde

    Profesor înv. preșcolar, la Școala Gimnazială Nr.1, Tarcea.