Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Utilizarea calculatorului nu este pentru copii decât un alt mod de a învăța jucându-se. Lecțiile însoțite de texte sugestive și de imagini viu colorate și expresive, care permit dezvoltarea limbajului și a vocabularului, pot fi cu ușurință asimilate de cei mici.

Aceste lecții se referă la noțiunile de bază, care orice copil trebuie să le cunoască. Pe măsură ce este parcurs, bagajul de cunoștințe generale crește pornind de la noțiuni simple, cum ar fi culorile, și ajungând până la cunoașterea de poezioare, cântecele precum și a unor proverbe și zicători. Noțiunile elementare, precum animale domestice și sălbatice, anotimpuri, litere și cifre, familie și multe altele încep să aibă înțeles de la vârste fragede, dându-le astfel posibilitatea celor mici nu numai să le învețe, ci să se familiarizeze cu calculatorul și în mod special, cu lucrul cu mouse-ul.

Pentru educatori, principal provocare în învățarea online este, să mențină interesul și curiozitatea copiilor, atingând în același timp obiectivele educaționale. Ca și în format fizic, educatorul este acolo pentru a-l ghida pe copil să descopere lumea mediul online, putem transmite emoție prin gesturi, prin voce și putem fi alături de copil, chiar dacă nu suntem prezenți fizic lângă el. Este important să adresăm întrebări copiilor, pentru a vedea cum se simt, ce griji au, ce s-a întâmplat cu ei. Este foarte important să fim alături de copii și ei să simtă asta.

Sugestii pentru organizarea activităților pe platforme sincron cu preșcolarii:

- organizarea transmiterii activităților din sala de grupă, pentru a păstra copilul în mediul educațional, pentru a asigura continuitatea spațiului și a materialelor;
- întâlniri interactive fiecare copil să participe activ, să fie ascultat și apreciat;
- durata întâlnirii on-line trebuie adaptată la vârsta și capacitatea de concentrare a copiilor;
- organizarea întâlnirii sincron în funcție de programul părinților;
- anunțarea părințiilor din timp dacă în decursul întâlnirii pe platforma sincron copiii au nevoie de diferite materiale (mingi, creioane…);
- amintirea permanent a regulile pe care le au copiii de respectat în întâlnirile on-line (închiderea microfonului, deschiderea camerei de luat vederi…).
- utilizare de către copii a simbolurile de pe platforme (apreciere, aplauze…);
- fiecare întâlnire să aloce câteva minute împărtășirii noutăților, răspunzând unor întrebări deschise;
-întrebați copiii ce teme sugerează pentru întâlnirile următoare;

Învățarea devine atractivă prin stimularea simțurilor copilului – ce vede, ce aude, ce simte. Astfel, educatorul estimează impactul pe care activitatea aleasă îl are asupra copilului, ținând cont de vârstă, de stilul de învățare și de obiectivele învățării. Este foarte important să identificăm în ce pas al tranziției este copilul. Pentru unii copii este dificil să stea în fața ecranului și au nevoie de mai mult sprijin din partea părinților și înțelegere din partea educatorilor. Copilul nu trebuie să resimtă presiunea lecției online, ci să se simtă bine în fața ecranului. Extrem de important este ca și părintele să se simtă bine și să creadă în proces. Pentru a ușura concentrarea, este recomandat ca sesiunile să înceapă prin cântece, jocuri sau exerciții fizice, iar în timpul lecției să fie inserate diferite activități care să încurajeze mișcarea.

Activități zilnice pe care copiii le pot desfășura acasă cu sau fără sprijinul adultului:

- discuții despre vreme și schimbările din mediu;
- explorarea cărților și citirea unei povești (ca rutina de seară);
- activități practice, în gospodărie (aranjat haine, ordonat spațiul și jucăriile, ajutor în bucătărie);
- jocuri de mișcare sau plimbări;

La vârsta pre-școlarității jocul ocupă locul central în activitatea cotidiana a copilului, iar calculatorul este un mijloc prin care copiii pot explora lumea îmbinând jocul cu învățarea, pentru că este animat, colorat, activ, interactiv, calculatorul permite minții și mâinilor să străpungă realitatea și să o subjuge.

Pornind de la premisa că activitățile liber alese sunt foarte îndrăgite de copii, pentru că le oferă posibilitatea de a selecta centrul la care doresc să se joace, este nevoie să regândim maniera de pregătire a acestor spații, precum și desfășurarea activităților în conformitate cu noile reguli de distanțare fizică. Activitățile liber alese pot fi organizate, conform curriculum-ului, atât în prima parte a zilei, cât și după amiaza. Ele sunt nu numai așteptate de copii, ci și benefice pentru relaxarea lor, răspunzând unor scopuri diferite: socializare, exersarea interacțiunilor, a capacității de alegere și negociere, legarea de noi

 

Bibliografie:
Florea Dochița, Tolea Luiza, 2017, Ghid de bune practici, Editura InfoRapArt, Galați
Marin Manolescu, 2004, Curriculum pentru învățământul primar și preșcolar. Teorie și practică, Editura Credis

  • avatarPublicat de:
    Duprii Veronica

    Profesor la Liceul Tehnologic „Vasile Cocea”, Moldovița.