Școala este instituția care formează adulții de mâine, cei care vor acționa după cum au fost pregătiți în anii copilăriei și adolescenței. Astăzi, era internetului, a informatizării, a călătoriilor, a schimbului de experiență și a circulației informației impune schimbarea perspectivei din care este privită școala. Fiecare unitate de învățământ este necesar să fie promovată în comunitate, iar activitățile sale să fie cunoscute de părinți și elevi.
Profesorul de educație plastică are un rol foarte important în promovarea imaginii școlii. Creativitatea, imaginația și deschiderea sa către nou pot fi de un real folos în ceea ce privește aspectul școlii, activitățile desfășurate și modalitățile de a le face cunoscute. Împreună cu elevii în cadrul unor ateliere de lucru extracurriculare sau a unor opționale, precum și în cadrul pregătirii copiilor pentru performanță, pot fi realizate lucrări pe diferite suporturi, cu diferite materiale, cu care să pavoazeze holurile și sălile de clasă și de asemenea pot fi organizate diferite activități în comunitate la care să participe elevii școlii: expoziții de artă, parade de costume din materiale reciclabile, târguri de mărțișoare și felicitări în scopuri caritabile, paradă de tricouri pictate cu mesaje motivaționale. Aceste activități se pot desfășura la nivel local, județean și național. Participarea la concursurile de creație artistico-plastică și premiile obținute de elevi constituie o modalitate semnificativă de promovare a imaginii școlii la nivel regional și național. Parteneriatele încheiate cu alte școli care prevăd desfășurarea de activități, vizite și schimburi de experiență precum și parteneriate cu alte instituții ale statului fac cunoscută respectiva școală. Expozițiile cu vernisaj realizate în cadrul acestor parteneriate promovează micii artiști, îi încurajează și îi fac mândrii că aparțin acelei școli. Mediatizarea acestor evenimente în reviste și ziare locale și nu numai, posturi TV, site-uri susțin promovarea aspectelor pozitive ale școlii.
Cu ajutorul artei elevii învață să valorizeze și să creeze frumosul în jurul lor, devin încrezători în forțele proprii, deprind o conduită civilizată, de respect față de școala în care învăță. Imaginea școlii se face cunoscută în cadrul Târgului de oferte educaționale, unde un stand estetic, frumos amenajat, care să prezinte principalele atuuri ale școlii, atrage atenția și promovează activitățile respectivei unități de învățământ. Colaborarea cu părinții în desfășurarea unor activități comune, precum excursii, ateliere de lucru, vizite, sporesc interesul celor implicați.
În societatea contemporană, școala trebuie să satisfacă o multitudine de cerințe, să se dezvolte continuu, să evolueze și să fie deschisă spre nou, să răspundă intereselor elevilor și părinților. Activitățile extrașcolare desfășurate în domeniul artistic contribuie considerabil la promovarea imaginii școlii, la afirmarea aspectelor pozitive și la captarea atenției și interesului beneficiarilor.
- Publicat de:
Popescu Roxana Marcela
Profesor educație plastică, la Liceul Teoretic „Ioan Petruș”, Otopeni, Ilfov.