Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

A fost odată ca niciodată... Oare ne putem imagina lumea copilăriei fără povești, povestiri sau basme?

Lumea poveștilor este lumea în care binele învinge răul, frumosul este apreciat, copilul învață strategii de viață, descoperă consecințele unor fapte și își formează comportamente sociale pozitive. În ultimii ani oamenii s-au îndepărtat de lumea cărților, iar televizorul, calculatorul, internetul au devenit pentru ei cele mai importante surse de informație, făcând tot mai rar gestul de a citi o carte, de a intra într-o bibliotecă, într-o librărie. Nu este o datorie, este un privilegiu al nostru să putem deschide copiilor ușa fermecată a tărâmului poveștilor și să îi însoțim în această călătorie și să facem poveștile „nemuritoare.”

Proiectul educațional pe care îl propunem, reprezintă o altă cale de a implica părinții în viața educativă a copiilor prin încercarea de a repune în drepturi cartea si biblioteca, de a le readuce în atenția părinților și a le face cunoscute copiilor, de a contribui la redescoperirea lecturii ca o plăcere, o relaxare, un izvor de cunoaștere și visare fără egal. Proiectul promovează conduita pozitivă atât a copiilor, cât și a părinților acestora pentru lectură în mod direct, dar și pentru educație implicit.

Prin acest proiect încercăm să găsim calea prin care părinții sunt implicați tot mai mult în educația propriilor copii și totodată să găsim modalități și tehnici care să contribuie la stimularea interesului copiilor pentru lectură încă de la cele mai fragede vârste. Implicarea părinților în acest proiect va face ca activitățile desfășurate să fie mult mai interesante pentru copii, iar implicarea și a altor parteneri în desfășurarea lui va ajuta părinții să înțeleagă mai bine actul educațional.

Lectura, de la vârste foarte fragede, contribuie la dezvoltarea unor competențe lingvistice, stimulează creativitatea și imaginația copilului, precum și la formarea încrederii și stimei de sine. Cartea este mijlocul prin care cadrele didactice, dar și părinții se pot conecta foarte ușor cu copiii. Proiectul va aduce conștientizarea, atât în rândul profesorilor, cât și în familie, a faptului că lectura oferă oportunitatea copilului de a vorbi, de a inventa, de a povesti. Prin implicarea părinților în activitățile proiectului vom dezvolta un parteneriat solid grădiniță- familie, în cadrul căruia părinții vor înțelege anumite aspecte ale activităților desfășurate în grădiniță.

Scopul proiectului este promovarea, educarea și stimularea interesului pentru lectura individuală și colectivă în perioada preșcolară, în vederea dezvoltării și activizării vocabularului și a dobândirii tehnicilor de muncă intelectuală.

Obiectivele proiectului sunt: stimularea interesului pentru lectură individuală și colectivă în perioada preșcolară, folosind metode și instrumente specifice, pentru 300 de copii implicați în proiect până la finalul acestuia; implicarea unui număr de 100 de părinți ai copiilor preșcolari din unitate în organizarea și desfășurarea unui club de lectură, în vederea conștientizării rolul acestora în dezvoltarea și educarea copiilor.

Proiectul se adresează unui număr de 300 de preșcolari îndrumați de cadrele didactice în vederea organizării și desfășurării unor activități atractive cu scopul de a stimula interesul copiilor pentru lectură, contribuind astfel dezvoltarea armonioasă a oricărui copil, dezvoltarea anumitor abilități, încurajarea creativității, identificarea unor tipologii de comportament.

Cadrele didactice implicate în proiect au posibilitatea să-și dezvolte competențele profesionale în ceea ce privește organizarea unor activități de lectură, utilizând metode inovatoare de predare și învățare.

Din grupul țintă al proiectului fac parte și părinții preșcolarilor, care, prin participarea la proiect, vor conștientiza necesitatea lecturii la această vârstă și rolul lor în dezvoltarea copiilor.

Activitățile desfășurate în cadrul activităților vor fi atractive și diverse.

Povești nemuritoare: părinții preșcolarilor vor participa la clubul de lectură, vor aduce câte o carte de povești pe care o vor citi copiilor, urmând ca acea carte să fie donată pentru biblioteca grupei.

Drumul cărții : copiii din grădiniță, însoțiți de cadrele didactice și de părinți vor participa la vizitarea Bibliotecii Județene, a unei tipografii și a unei librării.

Micii scriitori : copiii, îndrumați de cadrele didactice, vor crea scurte povestiri pornind de la câteva imagini. Cele mai reușite creații vor fi publicate într-un volum cu povești.

Rezultate așteptate ca urmare a implementării proiectului vor fi calitative și cantitative.

Activitățile propuse vor contribui în primul rând la dobândirea unor cunoștințe și dezvoltarea interesului copiilor preșcolari pentru lectură; dezvoltarea competențelor profesionale ale cadrelor didactice în organizarea și desfășurarea activităților de limbă și comunicare, utilizând metode atractive în procesul de predare- învățare.

De asemenea, prin implicarea activă a părinților preșcolarilor în activități vom dezvolta relații solide de colaborare familie- grădiniță.

Ne propunem, ca în urma desfășurării activităților din cadrul proiectului să obținem ca rezultate tangibile precum: 50 de cărți pentru amenajarea bibliotecii unității, 100 de creații literare; portofoliu cu fotografii și video- uri din timpul activităților.

Vom avea în vedere colectarea de date pe parcursul desfășurării proiectului. Vom aplica chestionare pentru stabilirea impactului pe care activitățile le vor avea asupra celor implicați, se vor organiza întâlniri cu partenerii pentru asigurarea unei bune organizări.

Vom continua desfășurarea proiectului și în următorii ani pentru a asigura continuitatea și pentru a încuraja lectura și atracția către carte.

 

Bibliografie:

Curriculum pentru educația timpurie, 2019;
Hoblijă, A., Didactica domeniului Limbă și comunicare, Învățământ preșcolar, Editura Polirom, 2023, Iași.

  • avatarPublicat de:
    Robu Liliana

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. „Boboceii” Nr.19, Brașov.