Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Pornind de la prioritățile politicii educaționale, calitate, descentralizare, performanță, eficiență, standarde europene, accesibilitatea la educație, învățare continuă, oferte educaționale, resurse umane și responsabilitate. Grădinița proiectează, fundamentează și aplică această politică urmărind asigurarea calității și a accesului la educație al tuturor copiilor de vârstă antepreșcolară și preșcolară.

Grădinița este locul unde antepreșcolarii și preșcolarii se simt iubiți, se simt ocrotiți, se simt ca acasă și unde sunt asigurate șanse egale pentru toți copiii. Deviza grădiniței, în ansamblul ei, este „Educație pentru toți, Educație pentru fiecare!”. Pornind de la această formulă călăuzitoare, fiecare unitate de învățământ asigură:

Educație pentru toți – prin oferirea de servicii de calitate tuturor beneficiarilor direcți, indiferent de statutul social sau starea materială a familiilor din care provin copiii, de religie, de sex sau de naționalitate.

Educație pentru fiecare – prin tratarea diferențiată (respectarea particularităților de vârstă și individuale ale antepreșcolarilor și preșcolarilor).

 

Oferta educațională a grădiniței dă posibilitatea formării la copil a capacității de a se adapta la schimbările ulterioare, permite un învățământ la standarde de calitate ridicate, armonizat valorilor europene. Cu un curriculum diferențiat, cu un mediu educațional centrat pe nevoile curente și de viitor ale copiilor, respectând atât autonomia individuală, cât și pe cea instituțională, grădinița sprijină dezvoltarea normală și deplină a preșcolarilor și acordă șanse egale tuturor copiilor în formarea și dezvoltarea lor.

Gradul de atractivitate a ofertei educaționale este sporit de prestația calitativă a cadrelor didactice, a climatului de responsabilitate și profesionalism, a bazei materiale adecvate, a relației foarte bune cu partenerii din comunitatea locală, a angajării tuturor factorilor de execuție și decizie în organizarea procesului instructiv-educativ, asigurându-se în felul acesta obținerea de rezultate bune și foarte bune și un succes garantat în pregătirea preșcolarilor pentru trecerea la învățământul primar.

Printr-un management participativ, se reușește stimularea comunicării între cadrele didactice ale grădiniței, între cadrele didactice și părinții copiilor care frecventează unitatea de învățământ precum și între personalul didactic și nedidactic și conducere, încât fiecare membru al colectivității să fie un participant activ și responsabil la viața grădiniței.

Personalul grădiniței este des caracterizat printr-un ethos profesional înalt. Prin existența unui spirit de cooperare, de emulație, climatul din grădiniță îți dă un sentiment de siguranță, de echilibru. Trăsăturile caracteristice dominante ale personalului din unitățile de învățământ sunt: Libertatea de exprimare; Umor și bună dispoziție; Creativitate și originalitate; Respectul reciproc; Unitate în idei și acțiune; Loialitate și dăruire profesională; Încredere în propriile resurse intelectuale, afective, operaționale și instituționale; Noblețe, prin respectul valorilor reale de tip etic, cultural, civic; Echilibrul emoțional; Competențe de lucru, care să conducă la performanțe individuale și în echipă; Hotărâre și dinamism; Implicarea activă și responsabilă, în viața comunității; Protejarea și respectarea drepturilor omului și a principiilor echității; Atitudine deschisă către ceilalți, către nou și inovare.

 

De asemenea, pe lângă trăsăturile dominante menționate, se promovează următoarele valori:

Profesionalismul – a avea cunoștințe, abilități și respect fată de profesia aleasă, cu dorința de a fi cel mai bun în domeniul său de activitate.

Integritatea – a avea puterea interioară de a spune adevărul, de a acționa onest în gând și în faptă.

Cooperarea – a arăta grijă și compasiune, empatie, prietenie și generozitate față de ceilalți.

Respectul – a arăta considerație față de oameni, față de autorități, față de proprietate și, nu în ultimul rând, față de propria persoană.

Responsabilitatea – a duce la îndeplinire cu consecvență obligațiile care revin fiecăruia, asumarea răspunderii pentru propriile acțiuni.

Autodisciplina – a avea control asupra propriilor acțiuni, cuvinte, dorințe, impulsuri și a avea un comportament adecvat oricărei situații, a da tot ce ai mai bun în orice împrejurare.

Toleranță – a accepta multiculturalismul și diversitatea etnică și de idei.

 

VIZIUNEA GRĂDINIȚEI: „Grădinița să se mențină ca o unitate etalon, cu un învățământ la standarde ridicate de calitate și armonizat valorilor europene, cu un curriculum diferențiat care să acorde șanse egale tuturor copiilor, cu un mediu educațional centrat pe nevoile curente și de viitor ale copiilor, ale părinților, cu un învățământ deschis, flexibil, incluziv, anticipativ care să-i ofere copilului capacitatea de a se adapta la schimbările ulterioare.”

 

MISIUNEA GRĂDINIȚEI:

Acordă tuturor preșcolarilor șanse egale de dezvoltare globală și individuală, în funcție de ritmul propriu, cu accent pe integrarea școlară și socială.

Asigură fiecărui copil, condițiile pentru cea mai bună, completă și utilă dezvoltare, în parteneriat și cooperare cu actorii sociali, promovând toleranța și înțelegerea între copiii de origine socio-culturală și lingvistică diferită și între familiile acestora, prin oferirea accesului la informație și cunoaștere și încurajând derularea unor parteneriate.

Oferă servicii complementare celor existente – consiliere informală și non-formală atât pentru copii cât și pentru părinți.

Promovează cele mai bune și mai sigure oportunități de educație, de dezvoltare fizică, psihică și intelectuală, în acord cu cerințele grădiniței, comunității locale și ale societății.

Dezvoltă un învățământ centrat pe copil, înglobând cele mai noi idei și practice pedagogice, un învățământ deschis spre nou, spre modernitate, în scopul valorizării potențialului, disponibilităților și nevoilor concrete ale copiilor.

Promovează performanțele, inovațiile, valorile și dimensiunile europene în practicile educaționale, prin implicarea în proiecte și programe atât a copiilor care frecventează grădinița, cât și a cadrelor didactice dornice de dobândirea de noi cunoștințe.

Încurajează cooperarea, concurența loaială, respectul pentru profesie, atașamentul față de copil, receptivitate la nou.

Dispune de un mediu favorabil învățării, de un climat de siguranță fizică și psihică și de servicii sociale pentru copii – educație, îngrijire, ocrotire, supraveghere, asistență medicală.

Construiește identitatea și individualitatea unității de învățământ prin promovarea standardelor de calitate.

Elaborează o ofertă educațională conformă standardelor naționale și în concordanță cu idealurile școlii românești și ale comunității locale.

Îmbunătățește permanent sistemul de management, pentru menținerea și ridicarea calității educației oferite.

Monitorizează progresul obținut în realizarea obiectivelor stabilite, conform strategiei de dezvoltare stabilite.

Derulează politici eficiente de selecție a personalului care să fie motivate în creșterea prestigiului unității de învățământ.

 

Echipa managerială a grădiniței trebuie să promoveze următoarele principii: Asigurarea de șanse egale și calitate în educație. Adaptarea actului educațional la nevoile de dezvoltare personală a preșcolarilor în vederea sprijinirii acestora în achiziționarea de cunoștințe, capacități, deprinderi și atitudini necesare la intrarea în școală, integrării lor în viața socială și pe tot parcursul vieții. Promovarea învățării permanente prin asigurarea complementarității educației formale, non-formale și informale. Asigurarea unui sistem educațional bazat pe onestitate, deschidere, integritate și respect din partea tuturor participanților: cadre didactice, personal didactic auxiliar și administrativ (nedidactic), preșcolari, părinți și autorități. Fiecare cadru didactic, trebuie să creadă în colegii săi, pentru că, încrederea este elementul care menține coeziunea unei echipe. Informația este o resursă importantă pentru fiecare membru al echipei, iar managerul se asigură că oferă informațiile necesare pentru ducerea la bun sfârșit a unei sarcini.

Tot personalul didactic, didactic auxiliar, nedidactic și medical, colaborează, urmărind realizarea „misiunii grădiniței” prin: Cultivarea unui mediu școlar centrat pe valori și relații democratice, responsabilitate și profesionalism. Asigurarea egalității de șanse pentru fiecare copil. Dezvoltarea personalității copiilor. Crearea unui climat socio-afectiv securizat în spațiul unității de învățământ care să fie favorabil învățării, Stimularea diferențiată a copiilor în vederea dezvoltării lor pe plan intelectual, social, afectiv și psihomotric. Realizarea cooperării reale în cadrul unității de învățământ între: cadru didactic - cadru didactic, cadru didactic – antepreşcolar și preșcolar și între grădiniță și comunitate (grădiniță - familie, grădiniță - instituțiile cu responsabilități educaționale/parteneri în educație), vizând calitatea actului educativ în beneficiul antepreşcolarilor și preșcolarilor. Îmbunătățirea calității serviciilor sociale pentru copii (supraveghere, îngrijire, asistență medicală, servirea mesei).

Experiența și realizările acumulate până în acest moment la nivelul învățământului preșcolar românesc, obligă educatorii să treacă la următorul nivel de performanță, acela al înțeleptului care învață să-i servească pe ceilalți, cu responsabilitate și demnitate, pentru a scoate la iveală „diamantul” care se ascunde în interiorul fiecărui copil.

În calitate de educatori vom continua să-i pregătim pe micuții care trec pragul grădinițelor în spiritul cerințelor societății moderne, astfel încât, la finalul anilor de frecventare a învățământului preșcolar, să răspundă finalităților educației timpurii, prin sprijinirea copilului preșcolar în achiziționarea de cunoștințe, capacități, deprinderi și atitudini necesare acestuia la intrarea în școală și pe tot parcursul vieții.

 

Bibliografie:
Joița Elena – Management educațional, Ed Polirom 2000;

Ioan Toca – Management educațional, Ed Didactică și Pedagogică;
Rees David – Arta managementului, Ed Tehnica Buc. 1996;
Cerchez, E. Mateescu – Elemente de management școlar, Iași 1995;
Roxana Tudorica – Managementul educației în context european, Ed Meronia 2007;
Scrisoare metodică pentru învățământul preșcolar 2012-2013 - Încă un pas spre următorul nivel de performanță …

  • avatarPublicat de:
    Ivan Silvia-Marina

    Profesor înv. preșcolar, la Școala Gimnazială Nr.2, GPP Nr.4, Caracal.