Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Activitățile de dezvoltare personală din grădiniță se desfășoară pe tot parcursul zilei. Încă de la intrarea pe ușa grădiniței, copiii învață cum să salute personalul grădiniței, dar și pe ceilalți copii, să se dezbrace, să își schimbe încălțămintea de exterior cu cea de interior, să meargă la asistenta medicală a grădiniței pentru a li se verifica starea de sănătate, să își spele mâinile, apoi să meargă în sala de grupă. Noul curriculum are la bază realitatea educațională a vârstelor mici. Ceea ce se promovează este flexibilitatea programului instructiv-educativ, cu scopul de a crește calitatea educației la acest nivel de vârstă.

Procesul de învățare este centrat pe copil, pornind de la ideea unei învățări cât mai naturale, în acord cu nivelul experiențelor traversate de acesta în viața cotidiană. Actualul curriculum pentru învățământul preșcolar include în cadrul activităților de dezvoltare personală: rutinele și deprinderile, tranzițiile, întâlnirea de dimineață, regulile grupei, activitățile din perioada de după-amiază, precum și activitățile opționale.

Rutinele sunt activități-reper după care se derulează întreaga activitate a unei zile. Acestea acoperă nevoile de bază ale copiilor și contribuie la dezvoltarea globală a acestora. Rutinele înglobează, de fapt, activitățile de tipul: sosirea copilului, întâlnirea de dimineață, servirea micului dejun, igiena mâinilor (spălatul), toaleta, masa de prânz, somnul (perioada de relaxare), gustările, plecarea copiilor acasă. Rutinele permit transformarea unei acțiuni, a unei deprinderi în obișnuințe devenite necesități. Rutina zilnică este foarte benefică pentru copii, focalizează atenția acestora, îi liniștește și îi relaxează conferindu-le acestora un sentiment de siguranță și încredere. O zi dezorganizată i-ar dezorienta, dar o activitate devenită obișnuință, un ritual, le creează confort psihic, le conferă încredere și stabilitate.

În cadrul rutinei, „sosirea copiilor la grădiniță”, copiii vor achiziționa deprinderi igienico-sanitare cum ar fi: deprinderea de a se îmbrăca și dezbrăca singuri, deprinderea de a-și păstra hainele curate, deprinderea de a păstra încălțămintea curată, deprinderea de a-și recunoaște dulăpiorul cu îmbrăcăminte personală, dar și deprinderi de comportare civilizată cum ar fi: deprinderea de a saluta, deprinderea de a fi politicoși, deprinderea de a mulțumi, deprinderea de a fi respectuoși față de cei mai în vârstă, deprinderea de a respecta regulile, deprinderea de a-și recunoaște dulăpiorul după simbol, recunoașterea semnului personal, deprinderea de a păstra ordinea în dulap.

În cadrul rutinei, „servirea mesei”, o parte din deprinderile urmărite sunt: deprinderi igienico-sanitare ca de exemplu: deprinderea de a folosi obiectele de uz personal, deprinderea de a se spăla pe mâini înainte și după masă, deprinderea de a strânge resturile alimentare și de a le duce la gunoi, deprinderea de a păstra curățenia în sala de mese, deprinderea de a consuma fructe și legume proaspete, după ce au fost spălate, deprinderea de a nu vorbi în timpul mesei și deprinderi de comportare civilizată: deprinderea de a fi politicos la masă, deprinderea de a-și aștepta rândul, deprinderea de a mulțumi, deprinderea de a se așeza în liniște la masă, deprinderea de a aștepta până sunt serviți toți colegii, deprinderea de a mânca cu gura închisă, deprinderea de a nu vorbi cu gura plină, deprinderea de a păstra liniștea în timpul mesei, deprinderea de a mulțumi pentru masă, deprinderea de a ieși ordonat din sala de mese.

Întâlnirea de dimineață este o rutină care ocupă un rol important în cadrul programului zilnic. Reprezintă un moment prin care se creează o atmosferă vioaie, prietenoasă, în cadrul căreia, copiilor li se exersează deprinderi și abilități importante, de raportare pozitivă la cei din jur, de recunoaștere a valorii fiecăruia. O parte din deprinderile acestei rutine sunt: deprinderi de comportare civilizată ca de exemplu: deprinderea de a saluta educatoarea și colegii, deprinderea de aranja scaunele în semicerc, deprinderea de a recunoaște propria fotografie precum și a colegilor de grupă absenți sau prezenți, deprinderea de a-și aranja fotografia pe panoul de prezență, deprinderea de recunoaște simbolul specific fiecărei zile din săptămână, deprinderea de comunica noutatea zilei colegilor, deprinderea de a adresa întrebări referitoare la noutatea zilei, deprinderea de a-și prezenta obiecte sau idei personale la împărtășirea cu ceilalți, deprinderea de a recunoaște starea vremii, deprinderea de a recunoaște anotimpurile anului. În cadrul rutinei „întâlnirea de dimineață”, copiii achiziționează și deprinderi igienico-sanitare: deprinderea de a folosi obiectele de uz personal, deprinderea de a-și păstra corpul curat, deprinderea de a păstra curate jucăriile, deprinderea de a păstra curățenia în sala de grupă, deprinderea de a-și acoperi gura cu pliul cotului atunci când strănută sau tușesc. De asemenea, copiii își însușesc deprinderi de comportare civilizată, deprinderi și atitudini față de sine și față de ceilalți. Sunt consolidate deprinderile: de a avea o atitudine pozitivă față de sine, de a se percepe pe sine, în mod pozitiv, ca persoană unică, cu caracteristici specifice, de a urma exemple pozitive, de a manifesta empatie față de semeni, de a oferi ajutor, de a colabora cu colegii, de a-și adapta comportamentul la cerințele grupului, de a manifesta compasiune față de semeni. Zilnic, se desfășoară „momentul mișcării” ceea ce consolidează deprinderea de a face zilnic, sport. Prin desfășurarea rutinei, „ne pregătim pentru activități!”, copiii dobândesc deprinderi igienico-sanitare: deprinderea de a se spăla pe mâini (înainte și după desfășurarea unei activități); deprinderea de a păstra curate jucăriile, deprinderea de a păstra curățenia în sala de grupă, deprinderea de a aerisi spațiile în care își desfășoară activitatea, dar și deprinderi de comportare în timpul activităților: deprinderea de a fi politicoși, deprinderea de a-și aștepta rândul, deprinderea de a se comporta civilizat în sala de grupă, deprinderea de a păstra liniștea în timpul unei activități, în sala de grupă, deprinderea de a respecta regulile grupei, deprinderea de a termina ce au început, deprinderea de a folosi și așeza la locul lor materialele de lucru, deprinderea de a avea o atitudine pozitivă față de sine, deprinderea de a se percepe pe sine, în mod pozitiv, ca persoană unică, cu caracteristici specifice, deprinderea de a urma exemple pozitive, deprinderea de a manifesta empatie față de semeni, deprinderea de a oferi ajutor, deprinderea de a colabora cu colegii, deprinderea de a-l asculta cu atenție pe cel care vorbește, deprinderea de a se îndeplini anumite sarcini în cadrul grupului, deprinderea de a fi competitivi, deprinderea de a-și lua singuri materialele de lucru și de a le așeza la locul lor, deprinderea de a se concentra în realizarea unei activități.

Rutina, „ne pregătim să ne relaxăm”, formează, copiilor, atât deprinderi igienico-sanitare cât și deprinderi de ordine și disciplină. Astfel, copiii își formează deprinderea de a folosi obiectele de uz personal, deprinderea de a se spăla pe mâini înainte de a se culca și după ce s-au ridicat din pat, deprinderea de a se îmbrăca și dezbrăca singuri, deprinderea de a-și împături singuri hainele, deprinderea de a păstra ordinea în dulap, deprinderea de a-și recunoaște pătuțul după simbol, deprinderea de a respecta ora de somn, deprinderea de a nu deranja colegul la somn, deprinderea de a îmbrăca singuri pijamaua.

Rutina, „plecarea copiilor de la grădiniță”, consolidează copiilor deprinderile igienico-sanitare: de a se îmbrăca și dezbrăca singuri, de a-și păstra hainele curate, de a-și lega șireturile, cordonul, precum și deprinderile de ordine și disciplină: de a saluta, de a fi politicoși, de a mulțumi, de a acorda prioritate adulților, deprinderea de a fi respectuoși față de cei mai în vârstă, deprinderea de a se comporta civilizat pe stradă, de a saluta părinții, deprinderea de a-și recunoaște dulăpiorul după simbol, deprinderea de a păstra ordinea în dulap, deprinderea de a aranja jucăriile la locul lor, deprinderea de a nu întrerupe educatoarea, când vorbește cu părinții, deprinderea de a comunica părinților cum a fost ziua la grădiniță, deprinderea de a-și lua rămas bun de la educatoare și colegi. Indiferent de forma sub care sunt stabilite și prezentate, rutinele reprezintă o necesitate în activitatea de zi cu zi a unui colectiv și presupun o abordare serioasă și responsabilă din partea cadrului didactic.

 

Bibliografie:

1. ANDREESCU, F. și colaboratorii, 1874, Pedagogie Preșcolară, București, E.D.P.
2. ANUCUȚA, L.; ANUCUȚA, P. Cunoașterea și educarea creativității la elevi, Timișoara, Editura Excelsior Art, 2005.
3. Curriculum pentru educația timpurie a copiilor de la naștere la 6-7 ani - Anexa la ordinul ministrului Educației Naționale nr. 4.694/2.08.2019.

  • avatarPublicat de:
    Bologan Alina-Ionela

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița cu Program Prelungit Nr.9, Brașov.