Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Conform explicației din DEX, termenul „cuvânt” reprezintă o „unitate de bază a vocabularului, care reprezintă asocierea unui sens (sau a unui complex de sensuri) și a unui complex sonor”. Însă, acesta ar putea fi definit ca fiind o mare putere ce ne oferă minunata posibilitate de a ne exprima propriile idei, sentimente, stări sau trăiri sau chiar de a crea amintiri, evenimente deosebite din viața noastră care influențează societatea.

Am putea compara „cuvântul” cu o baghetă a unui magician: așa cum acesta se folosește de ea pentru a crea lucruri, așa și oamenii se pot folosi de cuvânt pentru a crea lucruri sau momente frumoase. Dar „cuvântul”, la fel ca magia, dacă nu sunt folosite cu grija, pot aduce consecințe neplăcute, atât celor care le folosesc, cât și celorlalți. De aceea, câteva cuvinte frumoase pot crea o stare de bine, o stare liniștitoare, pe când, cuvintele negative rostite pot răni. Este adevărat faptul că (,) cu ajutorul cuvintelor ne exprimăm emoțiile, ceea ce simțim, însă, dacă avem o emoție negativă, nu putem să o transmitem și celorlalți, pentru că prin furie, nervi sau supărare, îi putem răni pe ceilalți, dar nu trebuie nici să ne ascundem propriile sentimente. Dacă avem emoții pozitive, este minunat să transmitem și celorlalți, îi putem ajuta și pe ei să se simtă mai bine. Orice sentimente ne-ar asalta sufletul, ele trebuiesc asumate și transmise prin cuvintele atent alese pentru a nu avea consecințe supărătoare.

Cuvintele au puterea de a crea o lege pentru sine către reușită, succes sau către eșec, nereușită: de exemplu, potcoava de cal despre care se cunoaște faptul că aduce noroc, la bază, acest obiect nu are nici o putere, însă, ceea ce are putere, sunt cuvintele care, alături de credință și speranță, creează în subconștient o stare de bine, o stare de optimism care atrage șansa de a avea noroc. Un alt exemplu ce trece de partea cealaltă, este trecutul pe sub o scară despre care se spune că aduce ghinion.

Un alt lucru care influențează dezvoltarea societății și asupra căruia cuvântul are putere este emoția pe care o simte cel căruia sau cărora le vorbim, deoarece ei sunt atenți la ce vrem noi să transmitem și la modul în care o facem. De aceea este important să avem grijă nu doar la modul în care spunem anumite lucruri, ci și la cuvintele pe care le spunem, pentru a-i ajuta pe ceilalți să înțeleagă cât mai corect ceea ce transmitem noi.

Cu ajutorul cuvintelor se creează comunicarea, o metodă eficientă de soluționare a conflictelor și de prevenire a comportamentelor violente din școală și din clasa de elevi. Cu ajutorul comunicării formate din cuvinte potrivite, copiii pot înțelege că sunt mai multe posibilități prin care se pot rezolva problemele, dar și faptul că a avea un comportament neadecvat față de ceilalți are consecințe ce vor trebui să fie asumate. Una dintre aceste consecințe este chiar atitudinea schimbată a celor din jur față de individul violent, deoarece îl vor evita. Dar pentru aceasta, este nevoie de un cadru didactic care să fie deschis să asculte, să îi înțeleagă pe copii și problemele acestora și să fie un exemplu pentru ei.

Prin intermediul comunicării, copiii pot învăța să empatizeze și să înțeleagă sentimentele nu numai ale lor, ci și pe ale celor pe care îi bruschează sau cărora le fac rău, atât intenționat, cât și fără voia lor. Este important ca să aibă o idee clară despre cum cuvintele lor îi pot afecta pe ceilalți, dar și pe sine, deoarece astfel va putea să decidă dacă dorește să trăiască într-o societate unde primează respectul, unde este integrat sau dacă dorește să fie exclus, ignorant de orice grup din care dorește să facă parte.

O modalitate prin care copiii pot exersa folosirea cât mai corectă a cuvintelor și a înțelesurilor pe care acestea le îmbracă, poate lua forma unor concursuri de dezbateri pe diverse teme: despre violența în diferite medii, despre mediu, încălzire globală; și între diferite clase. În cadrul acestor concursuri, se lucrează atât individual (fiecare trebuie să își pregătească un discurs cu propriile argumente consistente), cât și în grupuri de câte trei sau mai mulți copii, fiecare membru având un rol important pentru grup (discursurile/argumentele fiecăruia trebuie să fie în concordanță cu ale celorlalți). În acest context, copiii ar dobândi capacitatea de a evita conflictele prin argumente reale, solide, prin folosirea cuvintelor potrivite.

În concluzie, cuvântul are o putere magică oricum ar fi folosit, ce este deosebit, este alegerea omului de a folosi această magie într-un scop nobil, cel de a oferi o stare de bine celorlalți, sau într-un scop malefic, cel de a face rău, urmat de consecințe neplăcute, cum ar fi excluderea din majoritatea grupurilor.

  • avatarPublicat de:
    Atanasiu Andreea

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Nr.33. „Sfântul Dumitru”, Galați.