Vârsta preșcolară, zisă și „a doua copilărie”, reprezintă o etapă a vieții în care cei mici sunt într-o continuă schimbare. În această etapă, copilul de 3-7 ani este energic, începe să vorbească și să comunice din ce în ce mai bine și stabilește rapid relații cu cei din jurul sau. Tot la această vârstă copilul poate fi îndrumat și antrenat cu ușurință în activități de toate tipurile, care mai de care. Predomină jocul și activitățile cu caracter ludic, astfel încât procesul de predare-învățare-evaluare se face într-un mod plăcut.
Lumea este și ea într-o continuă schimbare. Vremurile se schimbă și ceea ce era nou acum un an, astăzi este deja învechit. În acest sens tehnologia a luat amploare, iar noi trebuie să ne adaptăm și să fim la curent cu vremurile pe care le trăim în prezent. Bunicilor sau poate chiar nici părinților noștri nu le-au fost necesare multe lucruri, cu siguranță, care astăzi nouă - și generațiilor viitoare- ne sunt. Și aici mă refer și la instruirea în ceea ce privește utilizarea calculatorului.
Copiii învață lucrurile noi mult mai ușor, având o sete nepotolită de nou. Vârstă preșcolară aduce cu sine dezvoltarea cognitivă a celor mici, ei fiind dornici să exploreze și să experimenteze cât mai mult. Am putea să rămânem surprinși de această generație, pe mulți dintre ei putem chiar să îi numim „nativi digitali”. Această generație se naște înconjurată de tehnologie, omniprezentă la orice pas. Majoritatea dintre ei știu să manevreze deja telefoane, tablete și alte dispozitive. În cariera mea de cadru didactic am auzit de cazul unei fetițe (de 4 ani) care voia să „întoarcă” pagina unui album foto vechi în același mod în care se glisează ecranul unui telefon sau a unei tablete pentru a trece la următoarea pagina, prin swipe right.
Venirea pandemiei a adus odată cu ea și nevoia de utilizare a calculatorului, schimbând procesul de predare-învățare de pe o zi pe alta. În „școala online” cadrele didactice au fost nevoite să învețe să găsească și să conceapă activități interactive ce necesitau utilizarea calculatorului și a resurselor de pe internet. Copiii au fost și ei nevoiți și instruiți să utilizeze diferite platforme, să își pornească să își oprească camera, microfonul, să utilizeze mouse-ul, să apese pe diferite butoane etc. Consider că după această perioadă, chiar dacă am revenit la grădiniță cu prezența fizică, nu trebuie să uităm de aceste activități realizate prin intermediul calculatorului și nici de nevoia copiilor de a fi inițiați (încă de la aceste vârste) ușor, ușor în utilizarea calculatorului.
Învățarea devine mult mai plăcută, interesantă și interactivă uneori pentru cei mici cu ajutorul calculatorului, întrucât cu ajutorul lui putem accesa vaste resurse valoroase. Predarea-învățarea-evaluarea asistată de calculator poate fi realizată în 2 ipostaze:
- ) Calculatorul este un mijloc demonstrativ. În această situație, copiii interacționează indirect cu calculatorul prin vizionarea unor prezentări sau filmulețe și prin ilustrări ale unor imagini.
- ) Preșcolarul este utilizatorul calculatorului. În această ipostază, copiii interacționează direct cu calculatorul prin folosirea mouse-ului, a tastaturii, a literelor și a cifrelor, a tastelor de comandă.
Copiii din mediul preșcolar ar trebui inițiați în utilizarea calculatorului prin învățarea elementelor de bază ale utilizării acestuia. Ca și o primă lecție introductivă, copiii ar trebui să observe și să intre în contact mai întâi cu părțile componente ale calculatorului sau laptopului (ecran, tastatură, mouse, cifre, litere, taste de comandă ( precum Enter, Delete, Spacebar etc).
Ca pași următori, doar după ce copiilor le-au fost predate părțile componente cu care vor lucra și au înțeles modul în care funcționează calculatorul, se poate trece treptat la punerea în practică a acestor noțiuni și antrenarea copiilor în utilizarea calculatorului prin pași mici, dar esențiali pentru inițierea lor. De exemplu, la prezentările Power Point, copiii pot fi rugați să treacă la următorul slide prin săgeată dreapta sau să dea înapoi la slide-ul anterior prin săgeată stânga. La diferite jocuri online, educatoarea le poate solicita celor mici să aleagă varianta corectă, iar cei mici vor fi nevoiți să utilizeze mouse-ul, coordonând mișcarea mâinii cu mișcarea mouse-ului pe ecran pentru a ajunge la varianta corectă și abia apoi să apese comanda mouse-ului de a selecta această variantă prin Left Click. Pentru rularea diferitelor filmulețe, copiii pot fi antrenați și instruiți să apese pe butonul Play prin intermediul mouse-ului, iar atunci când rulează să îl pornească și să îl repornească prin tasta Spacebar. Într-o lecție de evaluare, spre exemplu, copiii pot fi rugați să aleagă cifra sau litera corectă (asociată unei imagini) și să o tasteze deasupra ei prin intermediul tastaturii.
Astfel de exemple pot continua la nesfârșit în funcție de ce ne dorim să lucram cu cei mici sau în ce comenzi ale calculatorului dorim să îi instruim. Ideea este că prin acești pași mici, preșcolarii pot fi inițiați treptat în tainele utilizării calculatorului, iar atunci când vor fi nevoiți să folosească un calculator, ei vor cunoaște deja noțiunile de bază.
- Publicat de:
Rusneac Diana
Profesor înv. preșcolar, la Liceul Tehnologic Electrotimiș, GPP Nr.8, Timișoara.