Educația online în învățământul preșcolar, împreună pentru o lume mai bună
La vârsta preșcolară, copilul dobândește cele mai profunde, durabile și productive însușiri ale individualității proprii, o intensă receptivitate, sensibilitate și flexibilitate psihică. Educatoarea este cea care trebuie să aprecieze strădaniile copilului, chiar și atunci când ele nu corespund unor critici riguroase, să-l mobilizeze să-și finalizeze produsele.
A doua jumătate din anul școlar 2019-2020, a fost una a adaptării, o reală provocare pentru întregul sistem de învățământ. În acest context, cadrele didactice din învățământul preșcolar au fost nevoite să identifice soluții pentru continuarea comunicării cu copiii și părinții acestora. În vederea continuării învățării la distanță, au adaptat activitățile ajutând totodată copiii să socializeze și să se bucure de prezența colegilor lor și a educatoarelor, prin intermediul interacțiunilor on-line.
Această perioadă a presupus o serie de elemente de noutate, o abordare diferită privind materialele didactice folosite dar și modalitatea în care acestea au fost expuse, valorificate pentru a asigura un feedback pozitiv. Selecția materialelor și a resurselor prezentate și propuse părinților s-a făcut având în vedere specificitatea învățământului preșcolar. Astfel, activitățile propuse de noi la grupă, au fost menite să stimuleze creativitatea, să valorifice fiecare copil în parte, fiind totodată însoțite de explicații detaliate, imagini sugestive preluate de pe site-uri educaționale și adaptate tematicilor abordate.
O altă provocare pe care cadrele didactice din grădiniță au avut-o în cadrul desfășurării și organizării activităților on-line a procesului instructiv-educativ, a fost menținerea unei stări de spirit sănătoase a copilului chiar și a familiei cu care acesta își petrece timpul. Activitățile de dezvoltare personală, care într-o zi normală păreau o banalitate, s-au transformat acum în jocuri ce au avut același substrat: menținerea echilibrului emoțional.
În cadrul activităților de predare on-line, am sesizat totodată faptul că, acestea vin cu o serie de provocări, atât pentru copii dar și pentru cadrele didactice: probleme de natură tehnologică, lipsa unei relații personale dintre educatoare și copii, un control mai limitat al cadrului didactic asupra „atmosferei” din grupa virtuală precum și dificultăți de verificare privind nivelul de atenție al copiilor. Dat fiind acest lucru, am încercat să mențin o permanentă legătură cu părinții, preșcolarii. Ca manager al grupei la care activez, am oferit copiilor diverse posibilități de educare on-line, în funcție de timpul disponibil al părintelui dar și de dispozitivul de pe care preșcolarii au interacționat: platforma Zoom dar și grupul închis de Facebook. Feedback-ul și produsele finale, sub formă de poze și filmulețe făcute și trimise de părinți, au fost postate pe fiecare grup intern dar și pe pagina de Facebook a grădiniței noastre.
Spre deosebire de prima perioadă a pandemiei, unde multe situații erau reglementate la nivel de unitate de învățământ, „Ghidul de repere metodologice pentru consolidarea achizițiilor din anul școlar 2019-2020” dar și ghidul pentru unitățile din învățământul preșcolar intitulat sugestiv „Un an școlar altfel…”, ne-a facilitate și susținut demersul didactic de predare - învățare - evaluare al copiilor. La începutul anului școlar 2020-2021, pe tot parcursul derulării activităților cu copiii, am încercat și zic eu reușit să instaurăm reguli generale ale unei conduite sănătoase, așa zisele „gesturi barieră”, menite să prevină infecția cu noul coronavirus.
Cu toate că educatoarea este cea care cunoaște copilul, particularitățile lui de vârstă dar și individuale își adaptează activitățile de învățare la noul context, rolul adultului din familie în continuarea învățării acasă, rămâne esențial, fapt constatat inclusiv în primul semestru al anului școlar 2020-2021, când situația provocată de COVID-19, ne-a determinat din nou să ne adaptăm activitatea didactică și să continuăm procesul instructiv-educativ în mediul on-line.
Părinții preșcolarilor noștri au avut întotdeauna un rol important și bine definit atât în crearea unui climat prietenos de învățare cât și în dezvoltarea relațiilor parteneriale, aceștia fiind permanent implicați în viața grădiniței. Acest parteneriat s-a materializat și de această dată prin deschiderea și receptivitatea părinților care au făcut ca în această perioadă comunicarea și colaborarea să fie în beneficiul copilului, fiecare implicându-se în măsura posibilităților, în realizarea a măcar o parte din activitățile sugerate, alături de copii. Unii dintre părinți au preluat inițiativa și au desfășurat activități în plus față de cele propuse de noi, fapt ce dovedește o colaborarea eficientă cu noi, educatoarele dar și încredere reciprocă. Aceștia și-au luat în serios rolul de parteneri educaționali și au venit, în această perioadă, în sprijinul cadrelor didactice prin tot ceea ce au întreprins, la sugestiile și îndrumările cadrelor didactice.
Unul dintre cele mai dificile efecte ale predării on-line, consider că este strâns legată de scăderea motivației copiilor pentru învățare. Atenția copiilor în fața ecranului poate fi ușor distrasă în timpul activităților, oboseala intervine mai repede, iar implicarea copiilor în activitatea on-line s-a dovedit a fi mai dificilă decât la grădiniță. Pentru a evita pe cât posibil acest lucru, activitățile propuse au fost atent selectate, ușor realizabile, cu ajutorul unor material accesibile, vizând o abordare globală a dezvoltării copiilor preșcolari, acordându-se atenție în egală măsură dezvoltării acestuia atât în plan fizic, al sănătății, precum și în plan cognitiv și socio-emoțional. Conceptul conform căruia copilul este un tot unitar are la bază principiul acceptat pe larg că toate domeniile creșterii și dezvoltării umane sunt legate între ele. Nici unul din aspectele dezvoltării nu se manifestă de sine stătător, iar toate deprinderile, oricât de simple sau complexe ar fi, reflectă inter-corelarea abilităților.
În ciuda faptului că gradul de implicare în cadrul interacțiunilor on-line a fost unul ridicat, au fost și câteva comportamente pe care le-am identificat la un număr mare de copii, ce nu au putut fi formate în învățarea on-line, dar pe care s-a insistat o dată cu revenirea copiilor fizic, la grădiniță.
- Publicat de:
Chiriță Daniela Andreea
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr.47, Brăila.