Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Gândirea creativă în educația timpurie se referă la capacitatea copiilor de a gândi și de a aborda problemele sau situațiile cu imaginație, inovație și originalitate. Este un proces care încurajează dezvoltarea abilităților creative, cum ar fi generarea de idei noi, rezolvarea creativă a problemelor și exprimarea liberă a gândurilor.

Gândirea creativă este esențială și poate fi aplicată într-o paletă largă de domenii, nu doar în contextul exprimării imaginației. Aceasta poate fi utilizată pentru a investiga chestiuni și probleme la nivelul întregii societăți, contribuind la generarea de idei valoroase și originale.

Este impresionant cum activitățile din Domeniul Estetic și Creativ, cum ar fi educația plastică, abilitățile practice și educația muzicală, pot stimula creativitatea și potențialul artistic al copiilor. Arta este una dintre cele mai bogate și eficiente modalități de activare și dezvoltare a acestor aspecte.

Prin intermediul artei, copiii sunt pregătiți să aprecieze frumusețea, să trăiască în armonie și să respecte aspectele estetice din jurul lor. Cu ajutorul cuvintelor, sunetelor, gesturilor, culorilor și formelor plastice, ei își pot exprima dorințele, așteptările, relațiile cu ceilalți și pot aborda problemele într-un mod creativ și constructiv.

Mijloacele artei devin instrumente autentice pentru copii în rezolvarea problemelor de echilibrare, armonizare și modelare a spațiului din jurul lor. Prin intermediul artei, ei își dezvoltă sensibilitatea senzorială și artistică, își îmbunătățesc comportamentul și își cultivă imaginația și intuiția.

Sensibilitatea artistică a copiilor se formează pe baza factorilor afectivi, ai intuiției și ai fanteziei, influențată și modelată de mediul în care aceștia se dezvoltă și de educația pe care o primesc. Chiar dacă există o componentă genetică a sensibilității artistice, aceasta poate fi îmbunătățită și modelată în timpul educației, având în vedere importanța acțiunii conjugate a factorilor ereditari, mediului și educației în dezvoltarea personalității copiilor.

În grădiniță, activitățile artistice joacă un rol esențial în dezvoltarea gândirii creative a copiilor. Prin intermediul artelor vizuale și a activităților practice, copiii sunt încurajați să-și exprime imaginația, să exploreze diferite tehnici și materiale artistice, și să-și dezvolte abilitățile creative. Iată câteva modalități prin care activitățile artistice pot contribui la dezvoltarea gândirii creative în grădiniță:

  • Stimularea imaginației: Prin activități precum desenul, pictura, modelajul sau colajul, copiii sunt încurajați să-și folosească imaginația și să creeze lucrări unice și personale.
  • Explorarea diversității: Prin încurajarea copiilor să experimenteze diferite tehnici și materiale artistice, aceștia pot descoperi modalități noi de exprimare și pot explora diversitatea formelor de artă.
  • Dezvoltarea abilităților motorii: Activitățile artistice implică folosirea mâinilor și a coordonării ochi-mână, contribuind astfel la dezvoltarea abilităților motorii fine ale copiilor.
  • Încurajarea gândirii critice: Prin discuții și reflecții asupra propriilor lucrări artistice sau ale colegilor, copiii pot învăța să-și analizeze și să-și evalueze creațiile, dezvoltând astfel gândirea critică.
  • Promovarea autonomiei și a încrederii în sine: Activitățile artistice oferă copiilor ocazia de a-și exprima propria viziune și de a-și valoriza creativitatea, construind astfel încredere în sine și autonomie.

Dezvoltarea abilităților artistice prin accesul copiilor la diverse materiale, cum ar fi creioane colorate, acuarele, hârtie, plastilină și alte materiale creative și încurajarea acestora să-și folosească imaginația și creativitatea în timp ce desenează, pictează sau creează lucrări de artă stimulează și dezvoltă gândirea creativă în educația timpurie.

De asemenea, interacțiunea cu mediul înconjurător și explorarea diferitelor materiale (ex. plastilină, hârtie colorată, sticlărie) pot contribui la stimularea creativității și a abilităților artistice ale copiilor.

Iată un exemplu de bune practici cu tema ,,Desen surpriză’’.

Copiii trebuie să identifice și să opereze cu culori, realizând desenul folosind culorile potrivite. Astfel, li se cere copiilor să deseneze un simbol pentru fiecare enunț auzit. Când textul este gata de citit, apare și surpriza.

„Soarele strălucește vesel. Mii de fluturi colorați zboară pe cerul senin. Păsărelele cântă în cireșul bucuros de roadele sale. Florile au înflorit. Albinele culeg polen din florile iubitoare de căldură. Norii furioși pleacă de pe cer.’’

În concluzie, prin intermediul activităților artistice, copiii pot dezvolta nu doar abilități artistice, ci și gândire creativă, imaginație, abilități de rezolvare a problemelor și capacitatea de a exprima emoțiile și trăirile lor într-un mod autentic și personal. Astfel, activitățile artistice reprezintă un instrument valoros în stimularea creativității și în dezvoltarea copiilor în mediul grădiniței.

 

Bibliografie:

Ionescu, I. (2018). Arta și Educația Timpurie: Încurajarea Creativității în Grădiniță. Editura Didactică și Pedagogică.
Vișan, C. (2015). Creativitate și Dezvoltare Personală în Activitățile Artistice ale Copiilor Mici. Editura Universității din București.
Mărgineanu, A. (2012). Explorarea Creativității Prin Artă și Joc în Grădiniță. Editura Ars Academica.
Dumitrescu, M. (2017). Dezvoltarea Imaginației și Gândirii Creative la Vârsta Preșcolară Prin Activități Artistice. Editura Didactică și Pedagogică.

  • avatarPublicat de:
    Bușecan Ana Monica

    Profesor înv. preșcolar, la Școala Gimnazială Gârdani, Maramureș.