Abordarea integrată a conținuturilor învățării la nivelul preșcolar facilitează trecerea de la o abordare practică a acestora, care le oferă copiilor posibilitatea de a exploata în profunzime domeniile de cunoaștere, de a acumula cunoștințe în mod independent și de a dezvolta competențe precum creativitatea, spiritul de inițiativă.
Proiectarea didactică în educația preșcolară presupune o viziune de ansamblu a tot ceea ce se poate întâmpla pe perioada derulării unui proiect și pentru o activitate închegată într-un scenariu unic, cu secvențe unice, alcătuite din activități integrate domenii de dezvoltare complementare. Astfel, activitatea de proiectare se realizează în funcție de dimensiunile dezvoltării vizate, de comportamentele ce vor fi însușite, permițând crearea unor scenarii de lucru plăcute copiilor, care să-i antreneze în rezolvarea sarcinilor încredințate, având în vedere recomandarea ca obiectivele propuse să fie atât de ordin formativ cât și informativ, să nu fie numeroase pentru a permite îndeplinirea lor.
STEAM este o abordare modernă, interdisciplinară a cercetării și inovării, în curs de a fi asimilată în învățământul preuniversitar. Cererea de competențe STEAM este în creștere și se preconizează că va crește până în 2025. Aceasta este o realitate pe care educatorii și programele școlare (curriculum-ul) trebuie să o ia în calcul.
Abordarea interdisciplinară pornește de la ideea că nici o disciplină de învățământ nu este un domeniu închis, ci se pot stabili legături între discipline. De fapt interdisciplinaritatea creează o imagine integrată a lucrurilor, o imagine mai fină, decât atunci când acestea sunt analizate separat.
În acest context actual, și educația timpurie trebuie să aibă la bază abordările actuale, ceea ce presupune o învățare interdisciplinară, care să fie susținută de realizarea unui echilibru adecvat între învățare și dezvoltarea armonioasă a personalității fiecărui copil, astfel încât să răspundă, celor cinci domenii de dezvoltare ale copiilor vizate și de noul Curriculum de educație timpurie, elaborat de MEC, 2019, cu accent pe însușirea și asimilarea de comportamente, care să câștige detașat în fața asimilării de cunoștințe, comportamente ce trebuie transferate cu prioritate în practica didactică pentru îmbunătățirea procesului instructiv-educativ.
Abordările de acest tip sunt foarte potrivite pentru elevii de școală primară, care trebuie să dobândească competențe de bază STEAM, dar se pot adapta și nivelului preșcolar, după opinia noastră, având în vedere modul de abordare interdisciplinar al activităților din grădinițe.
Educația STEAM își propune, de fapt, să încorporeze subiecte artistice, abilități și moduri de gândire la predarea și învățarea unor subiecte tehnice. Aceasta poate include milioane de subiecte. Pentru educatorii care doresc să predea STEAM, cu excepția cazului în care au un plan bine gândit, le va fi dificil să îi ajute pe copii să navigheze prin lumea STEAM. Pentru crearea unui proiect didactic STEAM de către educatori, este necesar să se respecte câțiva pași importanți:
- Educatorul trebuie să fie bine informat (educatorul trebuie să înțeleagă el, mai întâi, foarte bine ce dorește ca preșcolarii să învețe, făcând propriile cercetări).
- Să se asigure că prezentarea teoretică este foarte scurtă, lăsând loc pentru ca toți copiii să execute practic, iar ei vor învăța mult mai mult decât s-ar crede.
- Lucrul în echipă a mai multor cadre didactice este deosebit de important și eficient pentru a menține ordinea și a asigura participarea copiilor.
- Sala de grupă trebuie să fie flexibilă și mobilă.
- Lucrul se va desfășura pe grupuri mici.
Este imperios necesară o abordare STEAM chiar și la vârstele timpurii, deoarece practica demonstrează că aceste activități integrate răspund cel mai bine trebuințelor, nevoilor actuale ale preșcolarilor, sunt atractive și antrenante.
Sarcina educatoarei este aceea de a pregăti temeinic această nouă proiectare pedagogică, care să răspundă fiecărui domeniu din perspectiva STEAM, dar și de a transmite fiecărui grup de copii toate explicațiile necesare precum și îndrumarea didactică în vederea îndeplinirii cu succes a sarcinilor didactice de către preșcolari.
Activitățile interactive au o aplicabilitate practică de necontestat în realitatea de zi cu zi, reprezentând un suport de învățare și adaptare la cerințele și abordările actuale ceea ce se evidențiază și în viziunea integrativă a noului Curriculum de educație timpurie. Aceste tipuri de activități desfășurate cu preșcolarii, duc la „operaționalizarea” comportamentelor acestora și îi vor ajuta în viitor în rezolvarea unor situații reale de viață.
Conceperea unor activități de învățare adecvate, care să stârnească interesul preșcolarilor trebuie să fie o prioritate cadrele didactice.
Educatoarea grupei trebuie să fie un adevărat „curator” de conținuturi, ea trebuind să selecteze pentru copiii preșcolari cele mai potrivite informații (sub forma de imagini, film, bucăți muzicale, chiar texte) în funcție de temă, de interesul grupului de copii sau a interesului individual al fiecăruia, de nivelul ori nevoile lor, la un moment dat.
Cu cât copiii sun expuși mai timpuriu la disciplinele STEAM, cu atât mai bine. Un model STEAM, nu doar îi învață pe elevi să gândească critic, să rezolve problemele și să folosească creativitatea, ci îi pregătește să lucreze într-un domeniu propice creșterii.
Mișcarea în creștere către un cadru STEAM începând cu învățământul preșcolar, și până la învățământul superior câștigă teren și dintr-un motiv întemeiat. Copiilor care învață în cadrul unui model STEAM nu li se predă doar materia, ci aceștia sunt învățați cum să învețe, cum să pună întrebări, cum să experimenteze și cum să creeze.
Trecerea de la abordarea standard la predarea printr-o metodă interdisciplinară are sens într-o lume care se confruntă cu atâtea provocări și oportunități. În învățământul preșcolar, această oportunitate este oferită de metoda proiectelor, o strategie de învățare și evaluare a cărei caracteristică se concentrează pe efortul deliberat de cercetare, pe căutarea și găsirea răspunsurilor legate de tema propusă.
Bibliografie:
Vasilica-Lenuța Mihail, Curriculum la Decizia Școlii prin prisma interdisciplinarității, în Convorbiri didactice, nr. 12/2016;
Pânișoară, Ion- Ovidiu, Manolescu, Marin (coord.) (2019), Pedagogia învățămîntului primar și preșcolar, vol I și II, Editura Polirom, București;
Preda, Viorica (2002), Metoda proiectelor la vârstele timpurii, Editura Miniped, București.
- Publicat de:
Pintilie Corina
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. „Otilia Cazimir”, Baia Mare.