În calitate de dascăli suntem chemați să practicăm o educație de calitate care să asigure școlarilor creșterea și dezvoltarea optime, șansa de a-și valorifica la maximum potențialul de care dispun.
De aceea este necesar să îmbunătățim continuu actul educațional, iar în scopul acesta vom diversifica strategiile didactice și vom aplica acele strategii care antrenează copiii în mod activ să-și dezvolte cunoștințele, aptitudinile și interesele.
Una dintre cele mai ofertante modalități de a promova operațiile superioare de gândire logică și rezolvare a problemelor este cea a stabilirii valorii de adevăr a enunțurilor pe baza cunoștințelor deoarece îi obligă pe elevi să prelucreze, interpreteze și valorifice informațiile pentru a alege alternativa optimă/ corectă din mulțimea celor posibile. Accentul cade pe dobândirea și ordonarea informațiilor, pe găsirea răspunsului la o situație nouă, aspecte ce implică gândirea.
În ce privește folosirea acestor strategii este o oportunitate deosebită aceea de a folosi mijloace ca: scheme, reprezentări grafice, ilustrații, tabele (toate sau cât mai multe dintre acestea interactive), știut fiind că au cea mai mare influență în captarea și păstrarea atenției elevilor pe o durată mai mare de timp.
La clasele a III-a și a IV-a, exercițiile de stabilire a valorii de adevăr pot lua forme diferite:
a) simpla constatare a unor observații și notarea lor cu adevărat sau fals, exemplu:
Planetele nu au lumină și căldură proprie. A (adevărat)
Luna are căldură și lumină proprie. F (fals)
b) trasarea unor săgeți pentru ca enunțul obținut să devină adevărat (completarea cu cuvântul potrivit dintr-o listă dată), exemplu:
Există plante care înfloresc ..., la lăsarea întunericului. < — > țările calde / noaptea
Păsările călătoare pleacă pe timpul iernii spre ... < — > noaptea / țările calde
foto exemplu
c) completarea unor enunțuri astfel încât să se obțină valoarea de adevăr cerută, exemplu:
Vânătoarea și pescuitul în perioadele interzise pot conduce la ... (dispariția unor specii de animale).
Animalele pot suferi din cauza fumului emanat de ... (coșurile fabricilor și de țevile de eșapament).
d) alegerea variantei corecte dintr-o listă dată, exemplu: Zimbrul a dispărut din țara noastră din cauză că:
- a fost protejat de oameni;
- a fost atacat de alte animale;
- a fost vânat fără milă;
- nu a avut ce să mai mănânce;
- mediul în care trăia a fost poluat.
Exemplu de modalitate de verificare a valorii de adevăr folosit la Științe ale naturii, clasa a IV-a, manual pentru clasa a IV-a, semestrul I, autori: Dumitra Radu, Mihaela-Ada Radu, Editura Aramis Print, București, 2016, pag. 35
Sarcină de lucru: Privește schema și discută cu colegii modul în care oamenii protejează mediul. Scrie A (adevărat) sau F (fals) în dreptul enunțurilor date.
- Trebuie să păstrăm aerul curat pentru sănătatea noastră și a celorlalte viețuitoare.
- Îngrășămintele chimice vor fi înlocuite cu cele naturale.
- Apa râurilor, bălților, lacurilor, mărilor și oceanelor se va menține curată pentru a nu distruge speciile de plante și animale din acel mediu și pentru sănătatea oamenilor.
- Pădurile pot fi tăiate.
- Pescuitul și vânătoarea sunt permise tot timpul anului pentru ca oamenii să aibă cu ce se hrăni.
În concluzie, această mare varietate de exerciții face ca evaluarea să fie atractivă, elevii să participe cu plăcere și nu intervine plictiseala. În același timp, ei vor fi stimulați să gândească la un nivel superior.
Bibliografie:
Ana Tarnovschi, Jana Racu, Psihologia proceselor cognitive (Ciclul I, licență)
Note de curs, USM, Chișinău, MD 2009
Dawn Tankersley, Sanja Brajkovic, Sanja Handzar, Instrument de dezvoltare profesională pentru îmbunătățirea calității practicilor educaționale în grupe și clase de copii, Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step, București
- Publicat de:
Câmpean Maria-Felicia
Profesor înv. primar, la Colegiul național Mihai Eminescu, Oradea.