Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Aplicațiile didactice inovative sunt programe sau platforme digitale utilizate în procesul de învățare, care integrează elemente de tehnologie și oferă noi modalități de a învăța și de a interacționa cu conținutul educațional. Aceste aplicații combină tehnologia, metodologiile de învățare și conținutul educațional pentru a spori angajamentul și înțelegerea elevilor.

Aplicațiile didactice inovative pot include diverse elemente, cum ar fi:

Jocuri educaționale: acestea sunt aplicații care combină învățarea cu jocurile, oferind sarcini și misiuni care trebuie rezolvate pentru a progresa în joc. Astfel, elevii învață și se distrează în același timp. Ofer spre exemplificare trei exemple concrete de aplicații care combină învățarea cu jocurile:

  1. Duolingo - Aceasta este o aplicație gratuită de învățare a limbilor străine care combină învățarea cu jocurile. Utilizatorii își pot seta obiective și progresează în joc prin rezolvarea de sarcini de învățare, cum ar fi traducerea de propoziții, completarea spațiilor libere sau recunoașterea audio a cuvintelor. Jucătorii primesc puncte și avansează în nivele pe măsură ce își îmbunătățesc abilitățile lingvistice.
  2. Rosetta Stone: Learn Languages - Această aplicație combină învățarea limbilor străine cu jocurile pentru a permite utilizatorilor să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare într-un mod interactiv. Prin intermediul unui curs structurat, utilizatorii rezolvă sarcini și misiuni într-un joc de explorare a lumii, învățând și practicând vocabularul, pronunția și gramatica noii limbi. Jucătorii primesc recompense și puncte pentru progresul lor și pot debloca niveluri superioare și conținut suplimentar pe măsură ce avansează în joc.

Realitate augmentată și virtuală - aceste tehnologii permit elevilor să interacționeze cu mediul virtual prin intermediul dispozitivelor precum ochelarii de realitate virtuală sau tabletele. Prin intermediul realității augmentate, elevii pot să vadă obiecte virtuale peste mediul fizic în care se află.

Platforme de învățare adaptivă - acestea sunt aplicații care adaptează conținutul și dificultatea în funcție de progresul și abilitățile fiecărui elev. Astfel, fiecare elev este susținut în mod individual și își poate dezvolta competențele în ritmul său propriu.

Aplicații de colaborare - aceste aplicații facilitează colaborarea și interacțiunea între elevi, fie prin intermediul chat-ului, forumurilor sau prin crearea de proiecte comune. Cele mai cunoscute sunt:

  1. Platforme online pentru gestionarea și distribuirea resurselor educaționale: Aplicații precum Google Classroom, Microsoft Teams sau Moodle permit profesorilor să încarce și să distribuie resurse educaționale (ex: teste, teme, prezentări) elevilor lor. Acest tip de aplicații facilitează comunicarea și colaborarea elevilor cu profesorii și le permite să acceseze materialele necesare în procesul de învățare.
  2. Instrumente de colaborare în timp real pentru proiecte școlare: Aplicații precum Google Docs, Microsoft Office 365 sau Dropbox permit elevilor să lucreze împreună la același document sau proiect în timp real. Aceste instrumente permit editarea și comentarea concomitentă a documentelor, facilitând astfel colaborarea în cadrul grupurilor de lucru sau a proiectelor școlare.
  3. Aplicații de comunicare și colaborare între elevi și profesori: Aplicații precum Remind sau ClassDojo facilitează comunicarea și colaborarea între elevi și profesori. Prin intermediul acestor aplicații, elevii pot trimite întrebări, pot primi răspunsuri și feedback din partea profesorului, pot primi notificări sau pot fi anunțați cu privire la sarcinile sau evenimentele importante din cadrul școlii. Acest tip de aplicații încurajează comunicarea transparentă și rapidă între elevi și profesori, contribuind la îmbunătățirea învățării și la implicarea activă a elevilor în procesul educațional.

Platforme de învățare bazate pe inteligență artificială: aceste aplicații utilizează algoritmi și modele de învățare automată pentru a identifica nevoile și stilurile de învățare ale elevilor și pentru a sugera modalități de îmbunătățire a performanței lor.

În general, aplicațiile didactice inovative au rolul de a transforma modul tradițional de predare și învățare, oferind elevilor noi modalități de a obține și de a își aprofunda cunoștințele. Prin intermediul tehnologiei și inovației, se dorește să se facă educația mai accesibilă, mai interactivă și mai atractivă pentru elevi.

 

Bibliografie:

Drăgoi, A. (2017). Utilizarea aplicațiilor mobile în procesul didactic. Revista română pentru educație multidimensională, 9(2), 186-196.
Marin, L., & Marin, A. (2016). Aplicațiile mobilie ca instrumente de învățare în școala primară. Inovatori și metode creative în educație, 1(2), 278-286.
Popescu, I. (2016). Utilizarea aplicațiilor mobile și a mediilor digitale în învățământul primar. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 221, 241-247.
Ștefănescu, D. (2018). Utilizarea aplicațiilor educationale în dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor. Health & Education, 2(1), 77-85.

  • Hoară Camelia Publicat de:
    Hoară Camelia

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Nr. 279, București.