Pașii necesari în realizarea planului de intervenție sunt următorii: ne evaluăm propriile sentimente, intervenim în conflict, reflectăm sentimentele copilului sau copiilor agresați, reflectăm sentimentele copilului care a manifestat comportamentul agresiv, oferirea timpului de reflecție, evaluăm posibilele cauze, solicităm întâlniri separate cu părinții tuturor copiilor implicați.
Exemple de comportamente dificile: agresivitate față de anumiți colegi, nervozitate în timpul orelor, refuzul de a efectua sarcinile de lucru, de a veni la școală, nu înțelege de ce e necesară școala.
Strategii de intervenție: relație pozitivă profesor-elev (să se simtă ascultați, să fie implicați în deciziile care au legătură cu ei), mediu de învățare pozitiv, siguranță și protecție în școală, respect față de elev.
La început am ignorat comportamentul dificil, apoi am îndepărtat elevul dificil din situația creată, l-am implicat în activități constructive, i-am dat responsabilități care sa îl distragă, să îl direcționeze către alte activități, i-am oferit feedback pozitiv, a primit recompense pentru îndeplinirea sarcinilor date. Când nu a respectat regulile stabilite, a suportat consecințe negative: restricționare în pauze sau de la diverse activități care îl atrag, reținerea după ore, discuții cu părinții, apoi cu consilierul școlar.
De asemenea, am folosit metode de gestionare a furiei, metode de relaxare. Exemple de activități pentru clasa pregătitoare, vârsta: 6-7 ani, număr elevi: 25.
Nevoi socio-emoționale: nevoi biologice, nevoi de apartenență și acceptare, nevoia de securitate și protecție, nevoia de respect și identitate.
Mașina de spălat este un joc pentru copii cu vârsta începând de la 6 ani, durează 10-15 minute, minimum 5 jucători. Se poate organiza în interior sau exterior, nu sunt necesare materiale. Are ca obiective. Sporirea încrederii în capacitățile proprii, încurajarea exprimării fără emoții, a comunicării, formarea gândirii pozitive.
Mod de desfășurare: Copiii se așază față în față, în două șiruri, iar cel care rămâne fără pereche trece printre cele două șiruri, adică prin ”mașina de spălat”. Fiecare pereche îl încurajează, îl motivează punându-i mâna pe umăr și spunându-i o vorbă bună, o calitate personală, o caracteristică a sa. Copilul care a fost încurajat (”spălat”) mulțumește. Este important să fie încurajați copiii foarte emotivi, triști, agresivi, agitați pentru a avea încredere în sine, mai mult curaj, pentru a gândi pozitiv. Acest joc este foarte îndrăgit de copii deoarece își pot alege perechea, le place să ofere complimente, să fie pozitivi, să se cunoască mai bine.
Joc Recunoașterea emoțiilor
Obiective: să-și identifice, să numească sentimentele și să le poată împărtăși grupului.
Elevii stau în cerc, iar microfonul trece de la un elev la celălalt. Fiecare elev va completa propoziția: “Eu astăzi mă simt…”
Exemple de activități pentru clasa a IV-a, vârsta: 10-11 ani, număr elevi: 25.
Sarcini de lucru, text literar „Vizită ”, I.L. Caragiale : alege-ți personajul care ți se potrivește și motivează alegerea făcută (nevoia de respect, identitate), apoi precizează ce te-a nedumerit cel mai mult în purtarea lui Ionel, menționează trei greșeli de comportament și discută cu ceilalți colegi despre consecințele unor astfel de fapte, scrie o situație în care consideri că ai avut și tu un comportament nepotrivit, precizează cum crezi că puteai evita o asemenea situație, gândește-te, dacă ai fi în locul lui Ionel și ai primi o minge în dar, cum ți-ai exprima bucuria și mulțumirea pentru darul primit. (nevoia de apartenență și acceptare, nevoia de securitate și protecție). De asemenea, din volumul „Momente și schițe” citește și „Domnul Goe”, „Bubico”, schițe scrise tot de I.L. Caragiale, cu accente critice la adresa modului de educare greșit din unele familii.
Joc: Ce culoare crezi că se potrivește : îngâmfării, reușitei, înțelepciunii, comunicării, modestiei? (nevoi biologice, nevoia de identitate)
Metode: feedback pozitiv, comunicare , colaborare cu psiholog, tehnici de relaxare
Rezultate: am corectat comportamentele dificile în mare măsură, agresivitatea față de anumiți colegi de clasă s-a redus, nu au mai manifestat nervozitate în timpul orelor, au venit cu plăcere la școală.
- Publicat de:
Gulian Aurelia
Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Elena Farago”, Craiova.