Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Activizarea predării-învățării în orele de matematică la ciclul primar presupune folosirea unor metode, tehnici și procedee care să-i implice pe elevi în procesul de învățare, urmărindu-se dezvoltarea gândirii, stimularea creativității, dezvoltarea interesului pentru învățare, în sensul formării lor ca participanți activi la procesul de educare.

Este evident că traducerea în practică a principiului participării active este realizabilă numai prin metode corespunzătoare, și în primul rând prin metode activ-participative. Totodată, această acțiune trebuie corelată cu crearea unei puternice motivații pentru actul învățării și a unor atitudini corecte și conștiente față de toate compartimentele procesului instructiv-educativ, fie organizat în școală, fie fie în activitățile extra-școlare.

O eficiență sporită o constituie utilizarea în orele de matematică a acelor metode care au o mare valoare formativă, care stimulează dezvoltarea celor mai reprezentative forțe ale activității intelectuale (gândirea creatoare și originală, inteligența, imaginația constructivă). Asemenea metode se disting prin caracterul lor activ-participativ, care suscită din partea elevilor o activitate propice exercitării și utilizării inteligenței lor. Specific acestor metode este și faptul că pot stimula și dezvolta învățarea prin cooperare, lucrul în perechi sau în grupe mici de elevi, facilitând astfel comunicarea, relaționarea, colaborarea și sprijinul reciproc pentru rezolvarea unor probleme sau pentru explorarea unor teme noi, care duc la cunoașterea dintre elevi, înțelegerea și acceptarea reciprocă.

Principalele tendințe ale înnoirii și modernizării metodologiei de instruire în lecțiile de matematică, care duc și spre activizarea elevilor în timpul acestor ore, sunt următoarele:

  • valorificarea deplină a metodelor în direcția activizării elevilor
  • accelerarea caracterului formativ-educativ al tuturor metodelor de instruire;
  • aplicarea cu prioritate a metodelor activ-participative, centrate pe elev;
  • folosirea metodelor care combină învățarea individuală cu munca în echipă;
  • însușirea metodelor de studiu individual („tehnica muncii cu cartea”).

Dintre metodele moderne specifice învățării active care pot fi aplicate cu succes la orele de matematică fac parte: exercițiul, problematizarea, învățarea prin descoperire, conversația euristică, munca independentă, demonstrația, jocurile matematice brainstorming-ul, ciorchinele, cubul, diagrama Wenn, cvintetul, metoda cadranelor, etc.

Folosind metodele activ-participative în predarea elementelor de geometrie, elevul învață cu mai multă ușurință să construiască elemente și figuri geometrice, să gândească logic, să raționeze corect, să emită judecăți, să rezolve situațiile-problemă.

 

Exemplificare: Metoda inteligentelor multiple

Este o metoda activă pe care am folosit-o în lecția de consolidare și sistematizare a cunoștințelor referitoare la figurile geometrice. Am împărțit elevii în 6 grupe și le-am distribuit fișe de lucru diferențiat pe grupe de inteligență. Pe parcursul activității în echipă am asigurat un fond muzical sugestiv.

 - pentru inteligența verbal – lingvistică : aleg două dintre figurile personalizate și alcătuiesc un dialog între ele.

 - pentru inteligența logico – matematică rezolvă cele trei probleme de pe fișă.

 - pentru inteligența naturalistă completează „anunțurile cu casele de vânzare” respectând cerința;

 - pentru inteligența spațial – vizuală decorează vaza cu figuri geometrice conform tabelului dat;

 - pentru inteligența corporal – kinestezică decupează figurile geometrice, le asamblează și le lipesc formând „Puișorii

 - pentru inteligența muzical – ritmică realizează desenul după problema rimată și o interpretează pe o melodie compusă de ei;

 - pentru inteligența intrapersonală și interpersonală explică ce ar simți dacă ar fi invitați la un carnaval al figurilor geometrice ,în ce anume s-ar costuma și de ce, și apoi formulează reguli de comportare civilizată în timpul unei petreceri.

  • Ispas Lavinia Publicat de:
    Ispas Lavinia

    Profesor înv. primar, la Liceul cu Program Sportiv, Alba Iulia.