Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Cu toții știm că, de multe ori, orele pot fi plictisitoare, că învățarea unor noțiuni și a unor fraze scrise într-un caiet sunt anoste și neatractive. Că motivația intrinsecă a elevului pentru învățare și descoperire lipsește, mai ales la vârsta școlară mică. În aceste condiții apar întrebările firești: „Cum putem atrage elevii spre învățare și cum putem dezvolta dorința de învățare a elevilor?”

Pornind de la aceste întrebări, am adus în clasa mea o metodă de lucru, în care elevii devin parte a procesului de predare, învățarea pe bazată pe metoda Lapbook, care nu este o metodă nouă, dar în România nu este foarte utilizată.

Lapbook-ul este o metodă educațională interactivă, practică, care stârnește interesul copilului și crește dorința de învățare, fără ca acesta să simtă presiune. Acest tip de abordare a învățării poate să se desfășoare fie individual, fie în grupuri de elevi, rezultatul fiind același: rezultate școlare superioare, relaționări pozitive între elevi, creșterea motivației intrinseci, respect de sine crescut, dezvoltarea abilităților motrice și sociale.

Termenul de lapbook vine din Statele Unite și exprimă „carte de ținut în poală” deoarece este de mari dimensiuni și cuprinde atât text (informații) cât și imagini reprezentative.

Lapbook-ul este alcătuit, de cele mai multe ori, din 1-2 dosare de carton, dar se poate realiza și din foi A3 și cuprinde informații esențiale despre un anumit subiect cercetat, alături de multe imagini cât mai colorate.

Lapbook-ul se deosebește de portofoliul clasic prin:

  • este colorat și variat;
  • cuprinde mai multe forme de lucru: puzzle, cartonașe, materiale din natură, cărticele etc.
  • este interactiv, elevul are mai multe posibilități de a aborda subiectul;
  • ajută la formarea abilităților de organizare ale copilului.

Cum se realizează un lapbook?

Totul începe de la subiect! Se alege subiectul și se stabilește tema abordată. Acest lucru este esențial, mai ales dacă subiectul este mai vast. Deoarece spațiul de lucru nu este unul foarte mare, trebuie să ne axăm pe ce ne interesează mai exact din subiect.

Realizarea unui lapbook în 4 pași:

  1. Stabilirea subiectului/ temei;
  2. Alcătuirea unui plan de conținut pe care dorim să-l prezentăm;
  3. Realizarea elementelor lapbook-ului: buzunarele, cărticelele și toate materialele pe care le folosim;
  4. Alegerea suportului pentru lapbook, culorile și forma de umplere a acestuia.

Materiale necesare:

  • Dosar de carton sau foaie groasă de mărimea A3;
  • Foarfecă, lipici, bandă adezivă etc;
  • Creioane/ pixuri colorate;
  • Foi colorate și albe;
  • Texte și poze despre subiectul abordat;
  • Materiale suplimentare pentru decor.

Un astfel de lapbook am realizat, împreună cu elevii mei, la lecția „Medii de viață”.

Elevii au avut de căutat informații despre pădure și parc. Fiecare și-a notat sau listat câteva informații esențiale despre aceste două medii de viață. La școală, copiii au fost împărțiți pe echipe și fiecare echipă a avut de realizat un lapbook despre un anumit mediu de viață.

Pe lângă informațiile căutate chiar de ei, au mai avut posibilitatea să-și aleagă câteva imagini sugestive.

Acum a început lucrul efectiv. Fiecare pereche a primit un dosar de carton, căruia i-au îndoit coperțile laterale, spre interior, împărțind dosarul în trei.

În spațiul central, fiind și cel mai mare, copiii au scris sau lipit informațiile despre mediul de viață pe care îl abordau și au lipit diferite imagini sugestive.

Pe interiorul coperților au lipit câteva buzunare, realizate din foi colorate, în care au introdus diferite jocuri sau curiozități despre subiect: puzzle cu animale/ plante care trăiesc în acele medii de viață, bilețele colorate pe care erau trecute curiozități despre formarea unor păduri sau parcuri, jocuri de tipul „unește imaginea cu umbra sa” etc.

După ce au terminat interiorul, coperțile exterioare au fost decorate de către elevi, după cum au dorit ei, folosind diferite elemente.

La final, fiecare echipă și-a prezentat lapbook-ul și apoi s-au făcut schimb de lapbook-uri pentru a face schimb de informații, metoda predării-învățării reciproce.

 

Bibliografie:
LAPBOOK-ul - metodă educațională interactivă, inovativă și de actualitate
Ion-Ovidiu Pânișoară, Marin Manolescu - Pedagogia învățământului primar și preșcolar, vol. II, Polirom, 2019.

  • avatarPublicat de:
    Bogdan Olimpia

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Horea, Cloșca și Crișan”, Turda, Cluj.