Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Disciplina Matematică și explorarea mediului realizează o punte de legătură între elementele de cunoaștere a mediului acumulate de copii în grădinițe și disciplina Științe ale naturii studiată în clasele a III-a și a IV-a. Abordarea transdisciplinară a conținuturilor își propune să înlesnească înțelegerea naturii prin participarea activă și conștientă a elevului la descoperirea și redescoperirea fenomenelor și proceselor naturale, pornind de la experiența de viață a elevilor, nevoile lor reale de cunoaștere. Obiectivele acestei discipline nu vizează însușirea de cunoștințe, ci dezvoltarea capacităților de observare, explorare și înțelegere a realității din mediul înconjurător. Prin predarea „Științelor naturii” nu se urmărește o acumulare de informații științifice, ci raportarea copilului la mediul în care trăiește. Pornind de la această idee regăsim ca obiectiv cadru al disciplinei „Științe ale naturii” și pe cel privind formarea unei atitudini pozitive față de mediul înconjurător, prin stimularea interesului față de păstrarea unui mediu echilibrat și exersarea unor deprinderi de îngrijire și ocrotire a acestuia, pentru ca, începând cu clasa a III a, să vorbim despre dezvoltarea interesului și a responsabilității pentru menținerea unui mediu natural echilibrat, propice vieții. Copilul este stimulat prin activitățile desfășurate de învățător să participe la acțiuni de îngrijire și protejare a mediului, să manifeste interes pentru cunoașterea mediului înconjurător, să motiveze protecția acestuia pe baza informațiilor primite, să conștientizeze efecte ale activității omului asupra mediului înconjurător, dar și pe cele ale mediului înconjurător asupra propriului organism.

Mediul înconjurător reprezintă totalitatea factorilor externi din natură și societate, care acționează asupra ființei umane și condiționează existența ei. Dezvoltarea la copii a unui comportament ecologic adecvat a devenit o problemă care preocupă tot mai mult. Din această cauză noi, dascălii, îi implicăm pe elevi în acțiuni care au menirea de a le dezvolta grija și respectul față de natură, de a-i face conștienți de importanța menținerii unui mediu curat, neviciat. Degradarea continuă a mediului înconjurător impune conștientizarea necesității ocrotirii vieții în cele mai variate forme ale sale. A devenit tot mai necesară însușirea unei concepții ecologice unitare, iar datoria cadrelor didactice este de a-i învăța pe copii să înțeleagă, să iubească și să protejeze natura și de a le forma deprinderi și atitudini ecologice. O mare însemnătate a activităților de cunoaștere a mediului înconjurător rezidă în faptul că prin acestea se reușește cultivarea unei atitudini active de ocrotire a naturii și de protejare a mediului înconjurător, a unei atitudini ecologice în relațiile copiilor cu natura. În aceste activități copiii exersează deprinderile de îngrijire și ocrotire a mediului înconjurător, educându-se astfel atitudinea pozitivă față de natură și în același timp stimulând curiozitatea pentru investigarea acesteia.

Prin activitățile de educație ecologică se are în vedere cunoașterea concretă a locului pe care îl ocupă omul în lumea vie, educarea în spiritul responsabilității față de natură și viață, pentru păstrarea echilibrului natural. Pe parcursul acestor activități se are în vedere ca elevul: să înțeleagă ce înseamnă sănătate; să știe că planeta pe care locuim împreună cu milioane de oameni este un sistem viu; să conștientizeze că o sursă importantă de viață și de energie pentru tot ce este viu o reprezintă aerul, care trebuie păstrat nepoluat; să știe că deșeurile sunt nocive pentru viața oamenilor, animalelor și plantelor; să știe că apa este un factor esențial al vieții; să conștientizeze că a planta sau proteja un arbore reprezintă o sursă importantă de oxigen, atât de necesară vieții. La nivel extracurricular și extrașcolar se desfășoară o intensă activitate de educație ecologică cu copiii, concretizată prin proiecte și acțiuni de prevenire a degradării mediului. Anual, se organizează tabere sau excursii tematice în cadrul cărora se desfășoară concursuri pe teme ecologice cu ocazia „Zilei Internaționale de Protecție a Mediului” sau de „Ziua Apei”. De asemenea în cadrul excursiilor organizate la Curtea de Argeș sau Padina, copiii au împărțit fluturași cu mesaje ecologice și au avut grijă să respecte și ei la rândul lor îndemnurile, curățând pajiștea unde s-au jucat. Pentru a eficientiza aceste acțiuni se organizează concursuri de afișe sau de desen, concursuri de proiecte de mediu cu participări naționale și internaționale.

Proiectele ecologice derulate au avut ca scop formarea unei atitudini pozitive la elevi pentru natură, mediu înconjurător. Activitățile desfășurate în cadrul acestuia le-au permis să intre în contact direct cu mediul, plantând un brad în curtea școlii sau observând și îngrijind plantele din acest perimetru. Un rol important l-a avut și încheierea unor parteneriate cu agenți economici care au susținut activități ecologice, în urma cărora elevii au realizat machete.

O altă activitate care a avut un puternic impact asupra elevilor a fost cea desfășurată în cadrul proiectului „Patrula de reciclare”, unde copiii au fost îndrumați să colecteze materialele reciclabile pentru a avea un mediu prietenos. Prin toate activitățile, copiii învață să respecte natura, să o protejeze, să își formeze deprinderi de a refolosi și recondiționa diverse materiale, în scopul conservării mediului înconjurător. Astfel, orele de abilitați practice au avut subiecte ce au solicitat folosirea materialelor reciclabile.

Educația privind protejarea mediului este un proces care are scopul să îmbunătățească calitatea vieții și să-i determine pe oameni să încerce să rezolve și să împiedice problemele de mediu. Educația pentru mediu poate ajuta oamenii să câștige cunoștințe, deprinderi, motivații, valori și angajamentul de care au nevoie pentru a gospodări eficient resursele pământului și de a-și asuma răspunderea pentru menținerea calității mediului. Copiii sunt un public important pentru educația ecologică deoarece sunt gestionarii și consumatorii de mâine ai resurselor. Și, în unele cazuri, copiii își pot influența părinții și pe alți membri ai comunității.

Scopul principal al educației privind mediul înconjurător este acela de a oferi fiecărui copil posibilitatea de a manifesta o atitudine personală, responsabilă față de mediul în care trăiește. De aceea, în educație trebuie să pornim de la interesul firesc al copiilor pentru plante și animale, pentru ceea ce reprezintă, în general, natura pentru ei. Este important ca noi, cei ce avem misiunea de a-i educa pe cei mici, să avem o conștiință ecologică bine conturată, pentru ca acțiunile pe care le desfășurăm să fie eficiente și credibile în fața copiilor. Curiozitatea copiilor conduce la acumularea de cunoștințe despre mediul înconjurător, despre protecția lui, ceea ce contribuie la dezvoltarea capacității acestora de a gândi logic și de a interpreta corect aspecte din jurul lor. Prin activitățile desfășurate s-a avut în vedere cultivarea la elevi a dragostei și interesului pentru lumea care ne înconjoară, li s-au format atitudini de aprobare sau dezaprobare privind rezultatele pozitive sau negative ale acțiunii omului asupra mediului. Proiectele și activitățile exemplificate au avut o deosebită importanță în formarea și educarea tinerei generații în ceea ce privește protejarea mediului înconjurător, a dragostei față de natură și responsabilitatea pentru protejarea și prețuirea frumuseților naturii. Copiii trebuie să dorească să trăiască într-un mediu sănătos și să facă tot ce le stă în putință pentru a contribui la păstrarea unui ambient curat și lipsit de poluare.

Pornind de la premisa „Pentru ca pământul să rămână o planetă vie, interesele oamenilor trebuie corelate cu legile naturii”, elevii trebuie să învețe să ocrotească, să protejeze tot ceea ce este frumos, în funcție de puterea lor de înțelegere și percepere.

 

Bibliografie:
Ministerul Educației și Cercetării, Consiliul Național pentru Curriculum- Ghid metodologic de aplicare a programei școlare de științe ale naturii la clasele a III- a și a IV-a, București, 2001;
Crocnan Daniel Ovidiu, Huțanu Elena- Manualul învățătorului, clasa a IV- a, Editura Didactică și Pedagogică, R. A., București, 2002;
Pârâială Viorica, Pârâială Dumitru, Filoti Carmen- Științe ale naturii, auxiliar pentru elevi, cadre didactice și părinți, Editura Euristică, Iași, 2002.

  • avatarPublicat de:
    Dragomir Daniela

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Ion Heliade Rădulescu”, București.