Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

„Natura poate sa-ți slujească de carte, de profesor, de povățuitor. Ea te cheamă, ea îți procură, cu mici mijloace, tot ceea ce vei avea nevoie mai târziu .Nu închide această carte plină de învățături înțelepte. Nu o neglija pentru celelalte cărți în care se cuprind numai strofe din cântarea întreagă ce stă înaintea ta,” (Ion Simionescu).

În mod tradițional, în procesul actual de predare-învățare în țara noastră, Outdoor reprezintă: explorarea locurilor îndepărtate, excursii, vizite tematice, dezvoltare fizică sociala și personală. Pentru aceste activități sunt necesare multe resurse: timp, bani, grupuri mici de elevi, echipament adecvat, specialiști pe diverse domenii. De cele mai multe ori acestea sunt resurse pe care școala și profesorul nu le are. Există însă un model de outdoor care presupune integrarea activităților în curricula școlii și desfășurarea lor în mod constant și natural fără să fie nevoie de resurse speciale. Aceste activități le putem include în scenariile didactice în cadrul programului școlar obișnuit. Acest model educațional presupune:

  • Activități frecvente, orientate spre un scop și bazate pe un curriculum, desfășurate în mediul din proximitatea școlii (parcul de joacă, parcul comunal, gârla din apropiere, etc);
  • Activități desfășurate în mod constant pe tot parcursul anului școlar.
  • Desfășurarea activităților pentru majoritatea disciplinelor;
  • Lucru cu aceleași subiecte și în clasă și afară;
  • Sarcini de tip problemă și presupunând munca în echipă sau pe grupe de elevi;
  • Aceiași profesori pentru activitățile indoor și outdoor;

Analizând activitățile desfășurate la clasă, fără să-mi propun în mod intenționat acest lucru, am constat că am desfășurat și desfășor activități/secvențe din activități outdoor scopul fiind acela de a face ceva în alt mod și în alt cadru de lucru.

În cele ce urmează voi exemplifica cu o serie de activități derulate la clasă și în cadrul cărora am valorificat experiențele din activitățile outdoor.

Exemple de activități :

 Numere și litere în natură - Exercițiul folosit la comunicare, arte vizuale, matematică și explorarea mediului în special la clasa pregătitoare și clasa I.

Activități propuse:

  1. Să adune frunze, nuci, castane, pietricele;
  2. Să sorteze după diferite criterii: mărime, culoare, formă;
  3. Să pipăie, să miroase, pentru a identifica diferite caracteristici;
  4. Să numere, să descompună, să adune, să scadă folosind materialele din natură;
  5. Să formeze cuvinte, să despartă în silabe cuvintele, să-si transmită mesaje scrise sau desenate utilizând elemente naturale;
  6. Să creeze desene/schițe/decorațiuni cu „creioanele naturii”.

Solicit elevilor să execute diferite sarcini precum: găsește un cuvânt ce conține sunetul /litera descoperită sau Jocuri : Ce poate fi? (pisica, căsuța, ariciul, etc); Cine adună 10 pietricele colorate?/ Ghicește ce se ascunde !

O altă activitate trans-disciplinară a fost Vizita la ferma Moscu la finele lunii octombrie a anului 2022. În cadrul acestei activități elevii au putut observa animalele domestice (vaci, cai, porci, păsări), cum arată, cum se deplasează, ce mănâncă, puii acestora, cum trebuie îngrijite, etc. Copiii au putut adresa întrebări variate angajaților fermei despre Cum este să fii fermier? De asemeni au experimentat hrănirea animalelor mari (vaci, viței, cai). În cadrul Săptămânii 18 din Unitatea VII -Vine Primăvara am putut valorifica informațiile când am studiat la Matematică și Explorarea mediului, Scheletul animalelor. Cele observate de elevi i-a sprijinit în demersul lor de a înțelege alcătuirea corpului unui animal. Sarcinile de lucru au fost rezolvate cu rapiditate și corect manifestându-și încântarea că știu deja aceste lucruri.

Clubul de lectură:

Ajunși în clasa a II a activitățile s-au diversificat și extins și spre alte zone de interes. Prin strânsa colaborare cu Biblioteca Comunală desfășurăm Clubul de lectură, activitate ce face parte dintr-un proiect amplu desfășurat de partenerii anterior menționați. Această activitate presupune implicarea elevilor directă și descoperirea de către aceștia a minunatei lume a cărților prin:

  • Citirea unei lecturi împreună cu doamna bibliotecară în sala de lectură;
  • Discutarea cărții lecturate/dezbateri;
  • Realizarea unor expoziții cu desenele sugerate de impresiile făcute de povestea/lectura citită;
  • Vizionarea unor scurte filme după povestea prezentată.
  • Realizarea unor scenete/jocuri de rol tematice.

Din tainele naturii - Forme de relief, Medii de viață

În cadrul activităților derulate în Săptămâna Altfel la școala noastră ( sfârșitul lunii octombrie 2023) am descoperit împreună frumusețile mediului natural în acest anotimp. Elevii și-au notat diverse observații despre vegetația și fauna din proximitatea bălții (Valea Lozovei), vegetația prezentă pe câmp, elemente specifice zonei discutate( zona de stepă, vegetație, animale), ce schimbări au observat în ceea ce privește ziua/noaptea, temperaturile și alte fenomene meteorologice. Toate aceste informații au fost reactualizate în cadrul orelor de Matematică și Explorare a mediului când am vorbit despre zonele de relief, medii de viață, formarea zilelor și a nopților.

Acestea sunt doar câteva exemple de activități desfășurate împreună cu elevii mei. Voi continua să valorific orice experiență trăită de copil în scopul înlesnirii actului instructiv-educativ și atragerii copilului spre învățarea de orice fel în mod constructiv.

În concluzie învățarea outdoor nu înseamnă doar un nou loc al învățării, ea presupune o schimbare de optică, o nouă filozofie în acțiune, o nouă instrumentalizare și perspectivă asupra învățării, o permisivitate ridicată pentru achiziția experiențială, prin punerea în situație, dar nu imposibil de realizat pentru dascălii receptivi și inovativi. Activitățile din natură și din afara clasei reprezintă o sumă de experiențe de învățare, relaxant, liber, plin de viu, ceea ce-l inspiră pe copil, îl ajută să intre în relație cu ceilalți. Scăpând de rutina sălii de clasă activitatea de învățare capătă un caracter atractiv și mai aplicat.

Un vechi proverb chinezesc spune: Ce aud uit, Ce văd îmi amintesc, Ce fac înțeleg.

 

Bibliografie:

Activități educative nonformale – exemple de bune practici – EDICT;
Curs de formare „Educație nonformală în sistem outdoor”, Casa Corpului Didactic, Galați;
Metode de educație nonformală - 5 tehnici eficiente (didacto.ro)
.

  • avatarPublicat de:
    Perju Sorina

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Lascăr Catargiu, Schela, Galați.