Experimente și jocuri susținute în activitățile online cu un impact pozitiv asupra copiilor.
Vulcanul din lămâie
Materiale necesare: lămâie tăiată pe jumătate, o linguriță, colorant alimentar, bicarbonat de sodiu.
Pentru experimentul „Vulcanul din lămâie” am explicat copiilor că lămâia (care era deja tăiată pe jumătate) trebuie să aibă pulpa zdrobită, iar zeama ce o vom obține să rămână în interior. Copiii vor face acest lucru cu ajutorul unei lingurițe de metal. După ce au zdrobit pulpa și au obținut zeama, au pus o picătură de colorant alimentar, apoi au pus o linguriță de bicarbonat și au observat cum spuma obținută prin combinarea bicarbonatului cu zeama de lămâie se ridică și iese în afară, provocând un „vulcan”.
Portocala plutitoare
Materiale necesare: 3 portocale, un bol cu apă.
Pentru experimentul „Portocala plutitoare” avem nevoie de 3 portocale și un bol mare cu apă (cam trei sferturi plin). Pentru început le-am explicat că una din portocale va rămâne cu coajă, una va fi decojită pe jumătate, iar una va fi decojită toată. După ce fiecare copil și-a decojit portocalele, le-am spus să le pună în bolul cu apă și au observat că portocala ne-decojită a plutit, cea pe jumătate decojită a rămas pe la jumătatea bolului, iar cea fără coajă a rămas pe fundul bolului. Le-am explicat copiilor de ce fiecare portocală a reacționat diferit.
Floricele plutitoare
Materiale necesare: un bol cu apa, coală, creion, foarfecă.
Pentru ca experimentul „Floricica plutitoare” să poată fi realizat, e nevoie de foi pe care sunt desenate flori, foarfece, farfurie și apă. Florile sunt mai întâi decupate, apoi fiecare petală a florii trebuie pliată cu atenție, petalele sunt pliate pe rând, una după cealaltă. După ce toate floricelele au petalele pliate, punem apă în farfurie și apoi , pe rând, florile pliate deasupra apei. Se observă cum fiecare floare își desface petalele, pe rând, câte una, așa cum au fost pliate, până ce fiecare floare își deschide toate petalele și plutesc deasupra apei.
Curcubeul
Materiale necesare: o farfurie cu apă, bomboane colorate (Schittles sau Bonibon).
Pentru experimentul „Curcubeul” e nevoie de farfurie, bomboane colorate (Schittles sau Bonibon) și apă.
Așezăm în interiorul farfuriei bomboane de culori diferite una lângă alta până se umple interiorul farfuriei apoi, se toarnă apă în mijlocul farfuriei. Se observă că în scurt timp fiecare bomboană începe să își piardă din culoare, iar culoarea să se disperseze în farfurie, formându-se un curcubeu.
Lapte colorat
Materiale necesare: lapte integral, colorant alimentar, detergent lichid, bețigașe de urechi, o farfurie.
Se pune lapte într-o farfurie și se adaugă câteva picături de colorant alimentar. Se ia un bețigaș de ureche și se introduce în săpunul lichid. Se pune bețigașul de ureche apoi în mijlocul farfuriei cu lapte. Laptele va începe să se „miște” și să se formeze frumoase modele colorate.
Detergentul reacționează cu particulele de grăsime din lapte și le pune în mișcare. De aceea experimentul nu va funcționa cu lapte degresat.
Lava
Materiale necesare: sare, apa, un pahar de ulei vegetal, colorant alimentar, un pahar sau un borcan înalt. Se umple paharul două treimi cu apă. Se toarnă ulei în apă, acesta va pluti. Se adaugă colorant, apoi se presară ușor sare în pahar.
Pentru că uleiul este mai ușor decât apa, va pluti la suprafață. Când se adaugă sarea, aceasta va atrage particulele de ulei spre fundul paharului. Când sarea se va dizolva în apă, uleiul se va duce din nou la suprafață. Colorantul ajută ca fenomenul sa fie mai vizibil.
Nota redacției - Titlu schimbat, titlu original: „Exemple de bune practici în activitatea didactică on-line sau la clasă”
- Publicat de:
Mărăndoiu Dorina Daniela
Profesor înv. preșcolar, la Colegiul Național „Ana Aslan”, GPP „Armonia”, Brăila.