Societatea actuală este într-o continuă schimbare. Școala românească are menirea de a pregăti tineri capabili să facă față noului, să se descurce în orice situație. Astfel, rolul școlii vizează realizarea educației pentru adaptare la schimbare. Fiecare copil trebuie să fie motivat să învețe, să fie creativ, capabil să comunice și să colaboreze cu alții.
Menirea cadrului didactic este de a dezvolta creativitatea elevului. Lecțiile trebuie sa fie pregătite temeinic, sa fie interesante, captivante. Școlarii mici trebuie să fie implicați în procesul de cunoaștere, trebuie să le stimulăm gândirea.
În activitatea didactică pregătirea procesului creativ se poate realiza, de exemplu, jocuri literale. Aceste jocuri urmăresc desprinderea de cotidian. Jocurile de imaginație oferă climatul propice desfășurării fazelor de incubație și iluminare, contribuie la educarea imaginației.
Jocurile literale sunt cele care presupun inițiativa literei. Sunt jocuri cvasi-rebusiste, gratuite, incitante, agreabile, „de antrenament”. Ele trimit la un fel de geneză a limbajului, oferind de asemenea, bucuria de a gusta cuvântul în toată complexitatea sa fonetico-semantică (Petean Ana Și Mircea, Ocolul lumii în 50 de jocuri creative, pag. 34). Jocurile literale dezvoltă creativitatea productivă.
Aceste jocuri se organizează sub formă de competiție, deși suntem conștienți că există riscul de supralicitare a importanței rezultatului, cu efecte inhibitorii sau, la polul opus, cu tendința de tratare superficială a exercițiilor de imaginație care constituie miezul activității. Trebuie să-i apropriem pe copiii noștri cât mai devreme de universul acestor mistere inventate.
Ana și Mircea Petean propun următoarele jocuri literale:
Anagrama - Se scriu pe tablă următoarele litere: T E I C L Ă O R Ă, li se cere copiilor să le amestece astfel încât să rezulte un cuvânt care să le conțină pe toate. Prin amestecarea literelor dintr-un cuvânt, în cazul anagramei, se obțin cuvinte noi cu același număr de litere. Se pot amesteca literele dintr-o propoziție sau dintr-o frază pentru a forma propoziții și fraze noi.
Cuibul de cartofi - este unul dintre cele mai populare jocuri, mai ales pentru clasele mici și pentru grupele de începători. Jocul poartă acest nume deoarece dintr-un cuvânt, prin anagramare, se pot obține nenumărate cuvinte noi. Nu este vorba de anagramă, căci nu este obligatoriu ca noile cuvinte să aibă același număr de litere ca termenul-bază. Funcționează o singură regulă de joc și anume interdicția repetării aceleiași litere. Este permisă doar repetarea acelei litere care apare de mai multe ori în cuvântul inițial și anume de atâtea ori de câte ori se repetă acolo. Câștigă jocul cel care reușește să formeze cele mai multe cuvinte noi într-o unitate de timp (5-7 minute). Este indicat să se pornească de la cuvinte-bază foarte lungi, formate din cât mai multe litere diferite.
Există copii emotivi, care din teama de a greși refuză să desfășoare o activitate. Neîncrederea în colegi, dependența față de opiniile altora sunt o piedică pentru rezolvarea sarcinilor. Pentru a depăși acest tipuri de blocaje trebuie introduse în activitățile didactice jocuri de cunoaștere, de relaționare, de creștere a stimei de sine. De exemplu, jocuri de cunoaștere:
Un altfel de salut - Elevii se separă în două echipe. Se formează cercuri concentrice. Copiii din cercul interior stau cu fața la cei din cercul exterior. Copiii se mișcă în direcții opuse, cântând un cântecel din repertoriul clasei. Când învățătoarea bate din palme, se opresc din cântat, cei care stau în față formează perechi. Se salută în diferite moduri: „Dați-vă mâinile!”, „Spuneți-vă numele și prenumele!”, „Faceți-vă complimente reciproc!”, „Exprimați-vă sentimentele prin mimica feței!”.
Jocul numelor - Elevii formează un cerc. Aruncă mingea colegului din dreapta. Cel/cea care primește mingea se prezintă. Cel/cea care primește mingea îi mulțumește colegului/colegei, îi spune pe nume și formulează o apreciere la adresa colegului. De exemplu: („Mulțumesc, Matei! Te apreciez pentru că ești întotdeauna politicos”).
O calitate pentru numele meu - Elevii se prezintă colegilor spunându-și numele și o calitate care să înceapă cu prima literă a prenumelui.
De exemplu: „Sunt Crina și sunt curajoasă”. „Sunt Ioana și sunt inteligentă”.
Pentru dezvoltarea stimei de sine este nevoie de exerciții prin care partenerii de grup descoperă la celălalt fațete pozitive iar prin verbalizarea lor nu numai că măresc stima de sine al celui complimentat, dar creează o imagine pozitivă al celui care face complimentul. Exerciții pentru creșterea stimei de sine:
Fulgii de zăpadă - Fiecare copil primește o foaie de hârtie. Vor împături hârtia în două și vor rupe colțul dreapta sus. Împăturesc din nou hârtia în două și la fel vor rupe colțul din dreapta sus. Se repetă operația cât permite hârtia. Pe urmă toți copiii vor despături foaia și vor descoperi că foaia lor artă diferit, fiecare în felul ei chiar dacă toți au făcut aceleiași operații. Se va trage concluzia că fiecare foaie cu decupajele sale este unică, așa cum și ei sunt unici.
Ce aș fi dacă aș fi... - Copiii vor primi o foaie de hârtie pe care o vor împărți în trei. Vor răspunde în scris sau prin desen la următoarele întrebări: Dacă ai fi un animal, ce animal ai fi?, Dacă ai fi o culoare ce culoare ai fi?, Dacă ai fi o floare ce floare ai fi?, fiecare copil va trebui să motiveze răspunsul pe care l-a dat. Copiii își exprimă trăsăturile de caracter pe care cred că le au, își exprimă imaginea de sine pozitivă.
Profesorul trebuie să conceapă activități care să stimuleze și să antreneze creativitatea și participarea activă, să înlăture blocajele care împiedică dezvoltarea creativității. Trebuie să le oferim elevilor prilejul de a acționa creativ, să-i încurajăm, să le recompensăm gândirea creativă.
Palindroamul - este un joc literar deosebit de gustat de manieriști. El este în directă relație cu simbolistica oglinzii. Poartă acest nume cuvântul, propoziția sau fraza care citite direct (de la stânga la greapta), cât și invers (de la dreapta la stanga) nu își schimbă sensul” . (Petean Ana și Mircea, Ocolul lumii în 50 de jocuri creative, pag. 51.)
De exemplu: COJOC, CAZAC, TAXAT, ATACATĂ, AERISIREA sau propoziții: ELE NE SEDUC CU DESENELE; ION ARĂ FĂRĂ NOI; ANA CARĂ CANA.
Palindromul - constă în aflarea cuvântului, propoziției, frazei, care citite direct, au un înțeles, iar citite invers au un alt înțeles, ca în exemplele: PÂLC – CLIP; OREZ – ZERO; DRAG – GARD sau, în propoziții: LA MINA NU ERA ARON – NORA ARE UN ANIMAL; LUCA-I ACASĂ LA VICA – AICI VA LĂSA CAIACUL;
Prin concentrarea atenției copilului asupra cuvintelor văzute ca unități fonematice și semantice în perpetuă schimbare, acesta combină în mod liber, relaxat, misterios și face astfel trecerea de la limbajul obișnuit la limbajul artistic. Jocul vizează dimensiunea lexicală și dezvoltă creativitatea productivă.
Bibliografie:
Ana și Mircea Petean, Ocolul lumii în 50 de jocuri creative, Cluj-Napoca, Limes, 2010.
- Publicat de:
Pop Lenuța Violeta
Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Hodac.