Educația prin turism reprezintă o modalitate inovatoare de a învăța și de a descoperi lumea înconjurătoare. Combinația dintre experiențele de călătorie și cunoașterea culturală poate oferi o perspectivă unică asupra diversității și a importanței conservării mediului înconjurător. Un exemplu de astfel de educație prin turism este proiectarea traseului educativ din „Pădurea de smarald”, în cadrul proiectului „Ecoturism și dezvoltare locală în comuna Tazlău”.
Obiectivele strategice ale atelierului propus au inclus parcurgerea unui traseu turistic și de ecologizare în „Pădurea cu tisă” care acoperă pantele Dealului Miclea. Acest traseu tematic a oferit participanților posibilitatea de a se conecta cu natura și de a învăța despre flora și fauna specifică zonei. Pe parcursul traseului, participanții au avut ocazia să descopere diverse plante și animale, precum și să înțeleagă importanța conservării biodiversității. Ghidați de specialiști în domeniu, aceștia au învățat despre ecosistemele fragile și despre măsurile de protecție necesare pentru a le păstra intacte.
În plus, atelierul educativ a inclus și ecologizarea și amenajarea unei fântânițe. Acest aspect a fost văzut ca o importantă sursă de apă pentru potențialii turiști care vor păși pe poteca tematică. Participanții au învățat despre importanța conservării resurselor de apă și au avut ocazia să contribuie activ la îmbunătățirea condițiilor de vizitare a zonei.
Acțiunea a urmărit însușirea de abilități legate de implicarea copiilor în activitățile sociale și de comunitate, informarea acestora despre principiul dezvoltării durabile, parcurgerea traseului turistic întocmit anterior de coordonatorii activității și consultantul în turism, în cadrul strategiei proiectului, implicarea practică a grupei de elevi în acțiunea de amenajare și ecologizare a unui izvor de la poalele Dealului Mare și descoperirea pădurii de tisă.
Grupul țintă, format din 20 elevi, în urma comunicării programului și a măsurilor de siguranță, primirii materialelor necesare ecologizării (saci menajeri, mănuși), supravegheați și coordonați, s-au deplasat de la punctul de întâlnire peste râul Tazlău, către Dealul Miclea, locul unde se află obiectivele turistice naturale: izvorul și pădurea de tisă.
Copiii au primit informații despre arborele de tisă (Taxus baccata). Au aflat astfel că lemnul tisei, foarte tare, dar în același timp elastic, era foarte căutat în trecut pentru mobilă, pentru confecționarea arcurilor sau a micii lemnării (obiecte casnice, cuie de draniță). Azi, în țara noastră, tisa este ocrotită de lege, fiind declarată monument al naturii.
Pe parcursul traseului, elevii au identificat și alte specii de arbori și arbuști, cum ar fi pinul silvestru, ienupărul, mesteacănul, părul sălbatic ș.a., întregind astfel tabloul peisagistic memorat.
Ecologizarea și amenajarea izvorului de la poalele dealului Miclea au avut o profundă valoare ecologică, fiind corelate cu „Strategia de dezvoltare turistică a comunei Tazlău”, în care sunt menționate măsuri de protejare a mediului și valorile fundamentale ale existenței umane, cum ar fi conservarea pădurii de pin și tisă, protejarea și conservarea potențialelor resurse turistice sau creșterea responsabilității civice privind dezvoltarea durabilă.
De asemenea, au fost explicați elevilor termenii de arie protejată, biodiversitate, steril, dezvoltare durabilă, sustenabilitate, informațiile pur științifice fiind completate de povestiri, ziceri și amintiri locale, în cadrul unei rubrici Știați că?.
Activitatea a fost documentată prin fotografii de grup, individuale și de peisaj, pentru a crea o amintire frumoasă pentru participanți.
Copiii au spus că ar fi încântați dacă acest traseu ar putea fi amenajat sub forma unei poteci tematice, cu rol educativ, care să poată fi folosit ca locație de desfășurare a activităților școlare cu tematică ecologică. În același timp, această potecă tematică ar putea deveni un instrument valoros de educație pentru mediu, prin care o drumeție obișnuită să se transforme într-o experiență interactivă.
La finalul activității au fost creionate sumar și datele tehnice ale potențialului traseu educativ, care a primit și un nume sugestiv și de impact: „Pădurea de smarald”. A rezultat, în urma centralizării datelor culese pe durata drumeției, că poteca va avea o lungime de cca 2 km și va putea fi vizitată în orice sezon. Gradul de dificultate este mediu, putând fi parcurs în 1:00 1:30 ore. Traseul va fi de tip circuit, având ca puncte de plecare și sosire Căminul Cultural „I. I. Mironescu” Tazlău.
Traseul educativ din „Pădurea de smarald” reprezintă doar un exemplu de cum educația prin turism poate aduce beneficii semnificative atât pentru comunități locale, cât și pentru mediul înconjurător. Prin promovarea unei astfel de abordări, putem contribui la conștientizarea și implicarea activă a oamenilor în conservarea și protejarea patrimoniului natural și cultural al unei zone.
Atelierul educativ a reușit să aducă mai aproape de copii și tineri comorile naturale ale comunei, creând o conștientizare mai mare cu privire la conservarea și îmbunătățirea stării de conservare prin amenajarea unui traseu tematic, în cadrul unui produs turistic integrat. Sperăm că poteca tematică din „Pădurea cu tisă” va deveni realitate și va fi ocrotită și conservată așa cum merită!
De asemenea, elevii au avut ocazia să viziteze atelierul meșteșugăresc al lui nea Ion Mărian, un meșter în arta împletirii coșurilor de nuiele, situat în apropiere. Acesta ne-a primit cu drag și ne-a împărtășit câteva din secretele meseriei sale, arătându-se deschis să transmită tainele acestui meșteșug și altora. Într-un final, un loc bine meritat într-un parcurs turistic, în care vizitatorii vor fi fermecați de ”bijuteriile împletite” și istorisirile meșteșugarului.
Această abordare interactivă și hands-on a educației prin turism oferă o perspectivă holistică asupra importanței protejării naturii și a dezvoltării durabile.
În concluzie, educația prin turism reprezintă o metodă eficientă de a învăța și de a descoperi lumea înconjurătoare. Traseul educativ din „Pădurea de smarald”, desfășurat în cadrul proiectului „Ecoturism și dezvoltare locală în comuna Tazlău”, exemplifică modul în care această abordare poate fi implementată cu succes. Prin intermediul atelierelor educative și a experiențelor practice, participanții pot dobândi cunoștințe valoroase și pot contribui activ la conservarea mediului înconjurător. Educația prin turism nu doar că ne oferă oportunitatea de a învăța, ci și de a acționa în beneficiul naturii și al comunităților locale.
- Publicat de:
Rață Romeo
Profesor de geografie, la Școala Gimnazială Pârjol.