Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

În proiectarea și planificarea activității, fiecare cadru didactic se va raporta la resursele oferite de către unitatea de învățământ, de condițiile climaterice dominante, de nivelul de pregătire al elevilor și de tradiția școlii, selectând și organizând conținuturile în conformitate cu cerințele programei de specialitate.

Realizarea competențelor specifice educației fizice școlare este condiționată de capacitatea profesorului de a alege conținuturile adecvate nivelului de pregătire al copiilor și resurselor care îi stau la dispoziție. În același timp, depinde și de măiestria profesorului de a asigura un conținut variat, atractiv în condițiile lucrului după o programă care are un caracter liniar și concentric.

Comparație a învățării tradiționale vs online

Cursurile tradiționale - Cursurile tradiționale la disciplina educație fizică și sport sunt mai potrivite pentru elevi din următoarele considerente:

- elevul exersează, aplică, utilizează, efectuează, autocontrolează, sesizează diferențe, acționează conform comenzilor și indicațiilor de moment;

- recunoaște acțiunile motrice exersate;

- îndeplinește roluri sau conduce unele secvențe din lecție;

- participă la organizarea și desfășurarea jocurilor dinamice și întrecerilor;

- manifestă atitudine de cooperare și întrajutorare în timpul activităților motrice;

- mediază conflictele apărute în timpul activităților motrice;

- adoptă masurile de prevenire a accidentelor;

- participarea frecventă la cursuri tradiționale îi ajută să interacționeze cu alte persoane de vârsta lor, să fie mai bine disciplinați, să urmeze un program regulat și să-și îmbunătățească aptitudinea fizică și vigilența mentală;

- învățarea prin exersare a exercițiilor fizice îi ajută pe elevi și pe profesori să se cunoască mai bine. Acest lucru permite profesorilor să cunoască elevii și să evalueze mai bine punctele forte și punctele slabe;

- când sunt într-o sală sau teren de sport, elevii pot să sesizeze cu ușurință nivelul lor de dezvoltarea a capacității motrice față de colegi;

- de asemenea, învățarea prin exersare împreună cu clasa este mai utilă datorită unei interacțiuni continue între colegi și profesor, deoarece îi ajută pe elevi să scape de temerile lor cu privire la imposibilitatea de învăța sau consolida o acțiune sau deprindere motrică;

- relaționarea și lucru în echipă îi ajută să se autodepășească, să observe execuțiile celorlalți, să poată primi ajutor în cazul unor execuții, se dezvoltă și capacitatea de autoevaluare prin observarea sistematică a profesorului sau a colegilor;

- se dezvoltă orientarea în spațiu, memoria, gândirea, spiritul de echipă, încrederea în propriile forțe, fair-play-ul, disciplină, responsabilitate, spirit civic.

Cursurile online - Cel mai bun lucru despre cursurile on-line este că indivizii pot participa la un curs din confortul lor de acasă. Chiar și cu un program aglomerat, se poate găsi un pic de timp liber pentru un curs fiind mai convenabil, deoarece economiseste timp, bani și energie dacă ar fi trebuit să se deplaseze după muncă undeva pentru a face acel curs.

La disciplina educație fizică, în perioada online am pus accentul pe exersarea frontală (fiecare cu camera chat deschisă) pe platforma classroom pentru că interacțiunea cu mine live era cel mai bun mod a copiilor de a învăța exercițiile descrise, deoarece este interactivă și permite comunicarea bidirecțională. În timpul orei au lucrat împreună cu mine exerciții adaptate spațiului de acasă, am putut să-i corectez individual atât cât mi-a permis vizibilitatea transmisiei, existând uneori întreruperi de semnal sau lipsă totală de internet sau imposibilitatea unor copii de a lucra fiind o familie mai numeroasă sau cu condiții mai precare pt.care s-ar fi jenat de ceilalți colegi.

Am pus accent pe explicarea noțiunilor de terminologie, pe precizările din regulament specific fiecărei discipline sau probe. Am oferit copiilor teste de verificare a cunoștințelor din domeniu, integrame sportive. Ca temă trimiteam video în care exersam diferite exerciții, iar ei trebuiau să le lucreze în timpul liber și să mi le trimită pentru a-i vedea cum au exersat. La fiecare în parte, tot în privat le ofeream feedbak cu aprecieri, corectări sau recomandări. Dacă la celelalte discipline există modalități și oportunități de predare online prin folosirea diferitelor platforme educaționale, nu același lucru pot spune despre predarea ed.fizice în online, pentru că principala modalitate este exersarea fie în aer liber, fie în săli de sport dotate cu aparate și materiale specifice disciplinei. Dacă e să compar rezultatele sunt net superioare atunci când copilul face mișcare în aer liber sau săli de sport, alături de colegi și sub îndrumarea directă a profesorului. Sunt multe conținuturi din programă care nu pot fi abordate acasă (sărituri la aparate, jocuri sportive), unele deprinderi de manipulare, combinate etc.

În perspectiva unui demers educațional centrat pe competențe, voi utiliza cu preponderență evaluarea continuă, formativă. Voi folosi observarea sistematică a activității și comportamentului elevului, punând accent pe:

- corelarea directă a rezultatelor evaluate cu competențele specifice vizate de programa școlară;

- valorizarea rezultatelor învățării prin raportarea la progresul școlar al fiecărui elev;

- utilizarea unor metode variate de comunicare a rezultatelor școlare;

- recunoașterea, la nivelul evaluării, a experiențelor de învățare și a competențelor dobândite în contexte non-formale sau informale;

- măsurarea progresului în ceea ce privește sănătatea fizică și starea de fitness a elevilor, în funcție de metoda de învățare utilizată;

- analiza rezultatelor obținute în funcție de criteriile de comparare stabilite;

- interpretarea rezultatelor și identificarea avantajelor și dezavantajelor fiecărei metode de învățare;

- recomandări pentru instituția de învățământ în ceea ce privește integrarea metodelor tradiționale și online în procesul de educație fizică.

Această prezentare oferă o abordare detaliată și completă a criteriilor de comparație între învățarea tradițională și cea online în contextul educației fizice, folosind un studiu de caz specific instituției în care predau.

  • avatarPublicat de:
    Vițalariu Lăcrămioara

    Profesor educație fizică și sport, la Liceul Teoretic „Dr. Mihai Ciucă”, Săveni, Botoșani.