În educație, nu există o abordare universală care să funcționeze în toate cazurile, însă combinația dintre empatie și autoritate este de obicei cea mai eficientă. Alegerea între a fi mai mult empatic sau mai autoritar depinde de context și de nevoile individuale ale elevilor, dar, în general, un echilibru între cele două trăsături va crea un mediu de învățare sănătos, stimulativ și respectuos. Un profesor care îmbină aceste trăsături va reuși să creeze un mediu în care elevii nu doar că învață, dar se simt și sprijiniți să își depășească limitele.
Pentru un profesor de limba română, echilibrul între empatie și autoritate poate fi esențial în crearea unui mediu de învățare motivant și respectuos. Iată câteva exemple concrete în care profesorul de limba română poate combina aceste două trăsături pentru a avea un impact pozitiv asupra elevilor:
Corectarea unui eseu
Un elev a scris un eseu care nu respectă toate cerințele temei (de exemplu, nu se încadrează în tema dată sau are multe greșeli gramaticale). În loc să aplice o sancțiune severă sau să critice excesiv lucrarea, profesorul adoptă o abordare empatică:
- În primul rând, el recunoaște efortul depus de elev, felicitându-l pentru ideile originale sau pentru anumite părți ale lucrării care au fost realizate corect.
- Apoi, în mod calm și clar, profesorul explică unde au fost greșelile și oferă exemple pentru corectarea acestora, ajutând elevul să înțeleagă cum să îmbunătățească lucrarea.
- Profesorul poate discuta cu elevul despre importanța respectării cerințelor unui text și despre cum aceste greșeli pot fi corectate, stabilind împreună un plan pentru îmbunătățirea abilităților de scriere.
Beneficiu: elevul se simte înțeles și sprijinit, dar în același timp învață importanța respectării cerințelor și a corectitudinii gramaticale.
Gestionarea unui conflict între elevi
Doi elevi se ceartă pe tema unei discuții despre un text literar. Unul dintre elevi se simte jignit de comentariile celuilalt și devine defensiv. Profesorul intervine cu autoritate, dar și cu empatie:
- În primul rând, profesorul ascultă ambele părți fără a interveni imediat, oferindu-le fiecărui elev șansa de a-și exprima punctul de vedere.
- Apoi, profesorul explică importanța respectului în discuțiile academice și le reamintește elevilor că diversitatea de opinii este un aspect important în învățarea literaturii.
- Profesorul stabilește reguli clare pentru cum trebuie să se comporte elevii în timpul dezbaterilor, subliniind că orice comentariu ofensator nu va fi tolerat, dar încurajează, în același timp, exprimarea opiniilor într-un mod respectuos.
Beneficiu: elevii învață atât cum să rezolve conflictele într-un mod civilizat, cât și cum să își exprime opiniile fără a jigni pe cineva, în cadrul unei discuții academice.
Planificarea unui proiect de grup
În cadrul unui proiect de grup pentru analiza unui roman, profesorul de limba română stabilește așteptările și regulile clare. Totuși, înainte de a impune aceste reguli, profesorul adoptă o abordare empatică:
- În primul rând, profesorul discută cu elevii despre importanța muncii în echipă și despre modul în care fiecare membru al grupului poate contribui. El încurajează ideile și sugestiile elevilor privind modul în care ar dori să abordeze proiectul.
- Profesorul impune termene clare pentru finalizarea sarcinilor, subliniind faptul că întârzierea unui membru al echipei poate afecta întregul grup. Dacă un elev întârzie cu partea sa de muncă, profesorul va discuta cu el în privat, încercând să înțeleagă cauzele întârzierii, oferindu-i sprijin, dar reamintindu-i importanța respectării termenelor.
Beneficiu: elevii învață să își asume responsabilitățile într-un cadru de încredere și sprijin, iar profesorul reîntărește necesitatea autorității pentru ca proiectul să decurgă eficient.
Evaluarea unui examen
Un profesor de limba română care organizează un examen oral pentru analiza unui text literar poate adopta o abordare echilibrată, care combină empatia cu autoritatea:
- În timpul examenului, profesorul încurajează elevul să își exprime opinia despre text, ascultând cu atenție și arătându-i că punctele sale de vedere sunt importante, chiar dacă sunt diferite de cele ale altor colegi.
- Dacă elevul nu reușește să își exprime clar gândurile sau face greșeli semnificative, profesorul nu-l corectează dur, dar îl ghidază, oferindu-i sugestii pentru îmbunătățirea discursului. De asemenea, profesorul explică ce ar fi trebuit făcut mai bine, stabilind așteptările pentru viitor.
- Evaluarea se face conform unui set de criterii clare, dar profesorul acordă și un punctaj de „susținere” atunci când elevul se află într-o situație dificilă și încearcă să răspundă corect, chiar dacă nu este perfect.
Beneficiu: elevul învață că este important să își exprime opiniile, dar că există și standarde academice care trebuie respectate. De asemenea, se simte susținut în procesul de învățare, nu judecat.
Feedback pentru o lucrare de compunere
După ce elevii predau o compunere, profesorul oferă un feedback echilibrat:
- În primul rând, profesorul apreciază aspectele pozitive ale lucrării, cum ar fi originalitatea ideilor sau structura clară.
- Apoi, profesorul subliniază greșelile sau zonele care pot fi îmbunătățite (de exemplu, greșeli de gramatică, incoerențe în argumentare), oferind exemple clare de corectare.
- Profesorul încurajează elevul să își revină asupra lucrării și să încerce să o îmbunătățească, subliniind că progresul se face pas cu pas și că greșelile sunt o parte normală a procesului de învățare.
Beneficiu: elevul simte că efortul său este apreciat, dar în același timp înțelege că există așteptări clare pentru calitatea lucrărilor sale. Acesta va fi mai motivat să îmbunătățească aspectele punctate.
Aceste exemple demonstrează cum profesorul de limba română poate crea un mediu de învățare echilibrat prin combinarea empatiei și autorității. Elevii se simt încurajați și susținuți emoțional, dar și ghidați de reguli clare și justificate, ceea ce contribuie la o experiență educativă mai eficientă și mai plăcută. Autoritatea în educație este importantă pentru a menține disciplina și pentru a asigura că elevii înțeleg importanța respectării regulilor. Un profesor care impune autoritate într-un mod ferm și respectuos va reuși să stabilească limite clare, să păstreze ordinea și să mențină un climat propice învățării. Autoritatea nu înseamnă a fi sever sau inflexibil, ci a stabili un cadru în care elevii pot învăța și se simt siguri.
În realitate, strategia potrivită este una echilibrată. Este important să fii empatic în momentele în care elevii au nevoie de sprijin emoțional sau de înțelegere, dar este la fel de important să menții autoritatea atunci când este nevoie de structură, responsabilitate și respect.
Bibliografie:
David Geldard, Kathryn Geldard, Consilierea copiilor. O introducere practica, Editura Polirom, București, 2019.
Emanuela Ilie, Didactica limbii și literaturii române, Editura Polirom, Iași, 2020.
Violeta Enea, Interventii psihologice in scoala. Manualul consilierului scolar, Editura Polirom, București, 2019.
Publicat de:
Gontaru Cristina-Ioana
Profesor de limba și literatura română, la Școala Gimnazială „Ion Creangă” Suceava.