Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Etimologic, ecologia reprezintă „știința habitatului, respectiv o ramură a biologiei care studiază interacțiunile dintre ființele vii și mediul lor”. Deși numele ecologiei provine de la omul de știință german Haeckel, fondatorul ecologiei este considerat Charles Darwin care a evidențiat dependența și starea de echilibru dintre diferite specii de plante și animale. Astfel că ecologia este azi definită ca „știința interrelațiilor organismelor vii cu mediul lor”.

Un interes deosebit tinde să se acorde educației ecologice în școală, fiind o preocupare permanentă pentru toate categoriile de activități. Această abordare este de o importanță esențială deoarece primele forme de organizare a cunoașterii de către copii a mediului înconjurător apar în învățământul preșcolar și se continuă în clasele primare .

La disciplina Științe ale naturii, clasa a III-a am regândit proiectarea unității tematice „Resursele pământului” căreia i-am alocat un număr de 4 ore. Am aplicat la clasă două ore din unitatea de învățare „Poluarea și protejarea mediului” și „Recapitulare-Evaluare”.

În prima oră am vizionat un film despre poluare: (https://youtu.be/EyL7ZAaW3ls) iar după vizionarea filmului se propune elevilor să realizeze afișe cu îndemnul de a opri poluarea.

După prezentările afișelor făcute de copii i-am rugat să explice cu cuvinte proprii noțiuni precum: deșeuri, a polua, a recicla, material reciclabil și să dea exemple.

Copiii argumentează răspunsurile la întrebările adresate cu experiențe și exemple proprii. Se va viziona apoi un PPT pe tema reciclării:

Ce înseamnă reciclarea?

  • Cu toții facem gunoi în fiecare zi. Dacă nu vom reduce cantitatea de gunoi planeta noastră se poate degrada.
  • A recicla înseamnă a prelucra anumite obiecte, deșeuri în vederea refolosirii și transformării lor în ceva nou.

Exemple de reciclare:

  • Hârtia poate fi reciclată pentru a confecționa hârtie nouă sau hârtie igienică.
  • Cutiile de metal pot fi reciclate pentru a confecționa ambalaj pentru ciocolată sau noi cutii de metal.
  • Sticla poate fi reciclată pentru a confecționa sticle sau borcane noi.

Ce se întâmplă cu lucrurile când sunt reciclate?

  • După ce ați plasat obiectele voastre pentru reciclare în coșul de reciclare, acesta va fi luat într-o fabrică de reciclare, va fi mărunțit în bucăți foarte mici, topit și transformat într-un lichid sau într-o pastă înainte de a fi refolosit pentru a crea ceva nou.

Cei 3 „R” ai reciclării sunt:

  • Redu (Gândește-te la lucruri pe care ești pe cale de a le arunca. Ar putea fi acestea folosite din nou, sau li s-ar putea da o altă întrebuințare? Dacă putem refolosi lucrurile, reducem cantitatea de gunoi pe care o creăm.)
  • Refolosește (Ar putea oare să fie folosite de către altcineva lucrurile de care nu mai ai nevoie? Ai putea să le dai prietenilor sau familiei sau să le donezi unui magazin de caritate.)
  • Reciclează (Dacă nu poți reduce sau reutiliza gunoiul, atunci reciclează-l. Du-l la cea mai apropiată stație de reciclare sau pune-l în coșul de reciclare și acesta va fi transformat în ceva cu totul nou.)

De ce este importantă reciclarea?

  • În cazul în care materialele sunt reciclate, se economisesc resurse naturale care ar fi urmat să fie luate de pe pământ pentru a face lucruri noi.
  • Reciclarea economisește energie și se stopează poluarea ca gazele care pot dăuna animalelor și plantelor.
  • Terenurile care sunt folosite pentru a stoca gunoiul pot fi folosite pentru alte lucruri iar lichidele otrăvitoare, care s-ar putea scurge din gunoi, sunt distruse.

Reciclarea de acasă - sfaturi utile

  • Reciclează toate ziarele sau plicurile din casă!
  • Să ai în bucătărie un coș sau o cutie pentru obiectele reciclabile!
  • Pune în dormitor un coș pentru obiecte reciclabile precum reviste și șervețele!
  • Ambalajele de carton de la comenzile on-line pot fi reciclate (sau refolosite)!

 

Exercițiu pe grupe:

Elevii vor avea pe bănci imprimate planșe care ilustrează tipurile de recipiente pentru reciclare și autocolante cu diverse materiale sau obiecte ce pot fi reciclate. Sarcina elevilor este să lipească aceste jetoane pe recipientul corespunzător.

Se solicită elevilor să emită idei de reducere a poluării:

-să participăm la acțiuni de curățare;
-să reducem folosirea plasticului și să reciclăm;
-să nu utilizăm obiecte de unică folosință;
-să cerem în magazine sau în restaurante alternative la produsele din plastic;
-să nu aruncăm gunoaie în ape, în sol, etc;

 

Temă pentru acasă vor avea de realizat din materiale reciclabile o jucărie sau un obiect util.

La finalul orei se fac aprecieri asupra răspunsurilor oferite de elevi și eventuale recomandări.

Am intenționat ca această oră să se desfășoare sub formă unei dezbateri pe tema poluării deoarece știam că elevii au însușite noțiuni legate de temă și le va face plăcere să fie transformați în mici „profesori”. Am pornit de la concret (realizarea afișului) și am ajuns la abstractizare (formularea de idei și argumente).

Elevii au fost încântați că și-au putut împărtăși experiențele trăite. Am discutat și apreciat fiecare exemplu, încercând să le corectăm pe cele negative.

 

A doua oră copiii au venit cu jucăriile realizate din materiale reciclabile pe care le-au prezentat în fața clasei după următorul plan:

  • Din ce materiale a fost realizată?
  • Ce fel de materiale sunt acestea? (materiale prelucrate sau naturale)
  • De unde provine resursa naturală din care este prelucrat materialul? (resurse din sol, de suprafață)

Elevii au răspuns apoi și altor întrebări sau exerciții prin care am recapitulat noțiunile acestei unități de învățare:

  • Ce fel de resurse sunt resursele naturale? (resurse epuizabile)
  • Ce urmări poate avea terminarea unor resurse naturale precum: cărbunii, petrolul, gazele naturale, fierul?

După recapitularea noțiunilor copiii vor completa o fișă de evaluare:

  1. Scrie câte două exemple de resurse de suprafață și ale solului.
  2. Identifică imaginile care ilustrează un mediu poluat.
  3. Grupează într-un tabel acțiunile enumerate:
Acțiuni de protejarea mediului Acțiuni dăunătoare mediului
   

Am intenționat să le formez copiilor un punct de vedere obiectiv asupra realității, să-i incit la participare, să devină conștienți de viitor și am obținut formarea unui comportament ecologic conștient, responsabil.

În urma acestor ore copiii au propus să mergem în săptămâna „Școala altfel” să igienizăm parcul din localitate aducându-și astfel propria contribuție la curățarea și protejarea mediului înconjurător.

Protejarea planetei Pământ este o problemă care trebuie să intereseze nu doar pe ecologiști, ci pe toată lumea, adulți și copii, iar noi, dascălii, trebuie să punem mare accent pe educația ecologică a celor mici, pentru a ne bucura împreună, timp îndelungat, de albastrul cerului, de limpezimea apelor , de florile câmpului și de frunzele verzi.

 

Bibliografie:

Curriculum național. Programe școlare pentru învățământul primar, MEN, CNC, Editura Corint, București, 1998;
Lecturi istorico geografice (antologie de texte), clasele I-IV, Editura Aramis, București, 1998;
Dragu, V., Ungureanu, A. - Exerciții de proiectare. Proiectarea interdisciplinară la disciplina Științe (cl. III-IV), Editura Pan Europe, Iași, 2003;
Dumitrescu, F., Stănculescu, C. - Natura pe înțelesul copiilor, Editura Carminis, Pitești, 1998.

  • avatarPublicat de:
    Oancea Adriana

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Nr.1, Valu lui Traian, Constanța.