Într-o lume tot mai complexă din punct de vedere economic, educația financiară devine esențială pentru a asigura o viață stabilă și responsabilă generațiilor viitoare. Un rol important în educația financiară a copiilor îl are familia. Pe lângă aceasta, rolul școlii este de a transmite cunoștințe și de a forma abilitățile necesare, în vederea pregătirii unor cetățeni responsabili și independenți din punct de vedere financiar.
Educația financiară îi ajută pe elevi să înțeleagă concepte economice esențiale și să dezvolte obiceiuri sănătoase legate de gestionarea banilor (Lusardi & Mitchell, 2014). Studiile arată că tinerii care beneficiază de educație financiară sunt mai predispuși să economisească, să evite datoriile excesive și să ia decizii financiare mai informate (OECD, 2020). Astfel, includerea acesteia în programa școlară devine esențială pentru a pregăti viitoarele generații pentru independența financiară.
Școala are un rol esențial în educația financiară a elevilor, oferind un cadru structurat pentru învățarea conceptelor economice fundamentale. În plus, exersarea acestor abilități de la o vârstă fragedă, într-un cadru securizat, le permite elevilor să experimenteze diverse scenarii financiare fără a avea urmări în viața reală. De asemenea, elevii sunt stimulați să descopere cauzele care au dus la un eșec financiar, să găsească soluții și să implementeze diverse strategii și tehnici care îi ajută să-și gestioneze eficient finanțele.
Implementarea educației financiare în programa școlară poate ajuta la dezvoltarea unor competențe financiare esențiale pentru viață (Mandell & Klein, 2009). Țări precum Finlanda și Canada au introdus cu succes astfel de programe, demonstrând eficiența acestora în îmbunătățirea cunoștințelor și comportamentului financiar al elevilor.
Printre cele mai eficiente metode de predare a educației financiare în școli se numără jocurile educaționale și simulările financiare, care permit elevilor să învețe prin experiență directă (Fernandes, 2016). De asemenea, colaborarea cu instituții financiare pentru organizarea de ateliere practice este o modalitate îndrăgită de elevi. Ei pot intra în contact direct cu persoane care lucrează în domeniul financiar, pot învăța de la experți, pot adresa întrebări și primi răspunsuri, în acord cu nevoile și interesele lor. Realizarea unor proiecte interdisciplinare, care integrează educația financiară în matematică, economie și științe sociale, s-a dovedit a fi o modalitate eficientă. Elevii sunt mai motivați să învețe și la celelalte discipline, deoarece descoperă aplicabilitatea unor concepte abstracte din matematică, economie sau științe sociale.
Elevii care beneficiază de educație financiară formală dezvoltă o mai bună înțelegere a economiei personale, fiind mai puțin predispuși la probleme financiare în viața adultă (Johnson & Sherraden, 2007). De asemenea, aceștia învață să-și stabilească obiective financiare realiste și să dezvolte strategii de economisire.
Pe lângă educația financiară realizată la nivelul instituțiilor de învățământ, un rol important îl au și părinții. Ei pot contribui prin exemplul personal. Părinții care demonstrează un comportament financiar responsabil pot influența pozitiv comportamentul copiilor lor. Alocarea banilor de buzunar este o modalitate care presupune oferirea unei sume regulate și încurajarea economisirii. Aceasta ajută copiii să înțeleagă valoarea banilor. Discuțiile despre finanțe în cadrul familiei nu ar trebui să îi ocolească pe copii. Explicarea bugetului familiei, economiilor și cheltuielilor poate ajuta copiii să înțeleagă mai bine gestionarea banilor. Astfel, copiii vor avea așteptări realiste cu privire la ceea ce își pot permite să achiziționeze și ce nu. Implicarea copiilor în decizii financiare este o altă acțiune de conștientizare a copiilor. Lăsarea copiilor să participe la cumpărături și la planificarea bugetului familial le dezvoltă responsabilitatea financiară. Copiii vor conștientiza că bunurile pe care le utilizează zilnic, începând de la alimente, produse de igienă, îmbrăcăminte, sunt procurate de cineva care plătește pentru ele.
Fără o educație financiară adecvată în familie, copiii pot dezvolta comportamente financiare nesănătoase, cum ar fi cheltuielile excesive sau lipsa economisirii (OECD, 2020). Studiile arată că tinerii care nu primesc educație financiară de la părinți au o probabilitate mai mare de a se confrunta cu dificultăți economice în viața adultă (Lusardi & Mitchell, 2014).
Pentru ca educația financiară să fie eficientă, este esențială o colaborare între școală și familie. Atât profesorii, cât și părinții trebuie să sprijine învățarea continuă și aplicarea practică a conceptelor financiare în viața de zi cu zi (Mandell & Klein, 2009). Unele dintre cele mai eficiente strategii includ organizarea de workshopuri pentru părinți, în care aceștia să învețe cum să își educe copiii în domeniul finanțelor. Crearea unor parteneriate între școli și bănci le poate oferi elevilor experiențe practice legate de economisire și gestionarea banilor. De asemenea, pot fi dezvoltate resurse educaționale comune, care să fie accesibile atât în școală, cât și acasă.
Educația financiară a copiilor reprezintă un element esențial pentru pregătirea acestora pentru viața adultă. Atât școala, cât și părinții au un rol fundamental în dezvoltarea abilităților financiare ale elevilor. Prin integrarea educației financiare în programa școlară și prin implicarea activă a părinților în procesul educațional, copiii pot dezvolta competențe financiare solide, esențiale pentru succesul lor economic. Implementarea unor programe educaționale eficiente și colaborarea dintre școală și familie sunt cheia unei generații mai responsabile financiar.
Bibliografie:
Fernandes, D. (2016). "Financial Literacy, Financial Education, and Downstream Financial Behaviors." Management Science, 62(2), 186-206.
Johnson, E., & Sherraden, M. S. (2007). "From Financial Literacy to Financial Capability among Youth." Journal of Sociology & Social Welfare, 34(3), 119-138.
Lusardi, A., & Mitchell, O. S. (2014). "The Economic Importance of Financial Literacy: Theory and Evidence." Journal of Economic Literature, 52(1), 5-44.
Mandell, L., & Klein, L. S. (2009). "The impact of financial literacy education on subsequent financial behavior." Journal of Financial Counseling and Planning, 20(1), 15-24.
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). (2020). Financial Literacy and the Future of the Economy. Retrieved from OECD website.
Publicat de:
Șuian Andreea
Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Dr. Simion și Metzia Hîj” Volovăț, Suceava.