Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Engleza este o limbă globală și tot mai mulți oameni o învață. Întrucât engleza este o limbă internațională, este integrată în sistemul educațional din multe țări și este pe scară largă utilizată în multe părți ale vieții, prin urmare este predată ca limbă străină în școlile din întreaga lume de la o vârstă fragedă (Broughton et al, 2003). Oliver (2016) a afirmat că predarea limbii engleze ca limbă străină necesită utilizarea a diferite metode și tehnici. Într-adevăr, o serie de metode de predare diferite a fost dezvoltată de mulți profesori și cercetători de peste un secol, inclusiv metode inovatoare. În secolul trecut, metodologiile de predare a limbilor străine variau între două abordări; prima abordare se concentra pe utilizarea limbii pentru comunicare, în timp ce a doua abordare s-a axat pe analiza tehnicilor lingvistice, inclusiv pe învățarea regulilor gramaticale (Matus, 2011).

Acest studiu investighează utilizarea TRIZ - o metodă de rezolvare inventivă a problemelor care contribuie la a face mintea cursanților mai flexibilă și creativă - ca metodă inovatoare de predare a limbii engleze în scopul creșterii capacității de lectură și de rezultatele academice la citire și scriere.

Cititul și scrisul într-o limbă străină au nenumărate beneficii. Îmbunătățirea abilităților de citire pot dezvolta, de asemenea, abilitățile cognitive și fiziologice ale indivizilor. Într-un studiu realizat de Schwerdt (2019), a fost constatat că indivizii care au atins un grad adecvat de abilitate de citire au avut invariabil rezultate educaționale mai bune ceea ce i-a determinat să aibă un impact favorabil asupra economiei naționale. Cheng și Matthews (2016) au subliniat, de asemenea, că abilitățile de lectură sunt esențiale pentru consolidarea altor abilități lingvistice, cum ar fi scrisul. De asemenea, îmbunătățirea abilităților de scriere este în mare măsură benefică, deoarece acestea consolidează abilitățile intelectuale ale cursanților, de exemplu dezvoltarea gândirii, eficiența limbajului, și comunicarea.

Diferite studii au constatat că performanța oamenilor în diverse domenii este strâns legată de performanțele lor abilitățile de scriere (Graham, 2007). În consecință, îmbunătățirea atât a abilităților de scriere, cât și a celor de citire ale elevilor ar trebui să fie un element-cheie componentă esențială a învățării limbii engleze. Scopul educației nu este doar acela de a le furniza elevilor informații, ci și să le dezvolte capacitatea de gândire creativă și de conștientizare a informațiilor în continuă evoluție. Cercetătorii au analizat cele mai eficiente metode de predare, care includ TRIZ (Ekmekci & Nebati, 2019).

TRIZ, cunoscută și sub numele de Teoria rezolvării inventive a problemelor, este o tehnică care stimulează inventivitatea pentru echipele de proiect care s-au blocat în timp ce încercau să rezolve o provocare de afaceri. Aceasta oferă date despre proiecte anterioare similare care pot ajuta echipele să găsească o nouă cale de urmat. TRIZ a început în Rusia. Implică o tehnică de rezolvare a problemelor creată prin observarea punctelor comune ale soluțiilor descoperite în trecut. Creată de Genrich Altshuller în fosta Uniune Sovietică, tehnica Six Sigma recunoaște că anumite tipare apar ori de câte ori se fac invenții.

Altshuller a descoperit că aproape fiecare invenție se încadrează într-una dintre cele 40 de categorii. Fiecare dintre acestea reprezintă un domeniu în care au avut loc invenții și inovații. Acestea includ domenii precum greutatea, lungimea și suprafața obiectelor în mișcare și staționare, viteza obiectului, intensitatea iluminării temperaturii, ușurința de operare și ușurința de reparare. În practică, o echipă de proiect blocată de o provocare poate folosi TRIZ pentru a analiza o matrice de provocări similare și soluțiile acestora.

TRIZ funcționează pe baza ideii că cineva, undeva, a găsit probabil o soluție pentru provocarea cu care se confruntă în prezent sau cu ceva similar. Un alt principiu călăuzitor este că contradicțiile nu trebuie acceptate, ci mai degrabă rezolvate. TRIZ încurajează inovarea. În esență, TRIZ oferă un instrument sofisticat și eficient pentru eliminarea blocajelor.

TRIZ este o metodă puternică care îi ajută pe cursanți să abordeze problemele prin inventarea de soluții inovatoare. Kaplan (1996) a afirmat că utilizarea de TRIZ influențează rețelele neuronale din creier, permițând indivizilor să devină mai inventivi și să abordeze problemele din puncte distincte. Într-adevăr, TRIZ îi poate ajuta pe cursanți să înlocuiască metodele vechi, haotice de rezolvare a problemelor cu metode organizate, inovatoare.

Acest studiu își propune să abordeze această lacună prin implementarea utilizării TRIZ ca metodă inovatoare și creativă în predarea limbii engleze, pentru a sprijini lectura și scrierea cursanților abilitățile de citire și scriere la un nivel intermediar. Vincent (2000) sugerează că metoda TRIZ dezvoltă abilitățile creative ale cursanților în rezolvarea problemelor cu care se confruntă în cadrul studiilor; metoda TRIZ urmărește să facă din inovare o proces sistematic prin utilizarea unui set de principii și strategii creative. Prin urmare, punerea în aplicare a metodei TRIZ în predarea limbii engleze ar putea crește capacitatea cursanților de a rezolva orice problemă.

Scopul acestui articol este de a investiga avantajele implementării TRIZ ca metodă inovatoare în predarea limbii engleze și de a analiza eficiența acesteia în îmbunătățirea rezultatelor academice ale cursanților. În acest studiu, a fost utilizată o abordare de tip metodă mixtă pentru a colecta date cantitative și calitative pentru a măsura variabilele legate de utilizarea TRIZ ca metodă de predare inovatoare. Această abordare este obișnuită în educație, iar cadrele universitare o recunosc ca fiind o metodă robustă și fiabilă. Datele cantitative au fost obținute cu ajutorul testului KET (English Key Test) pentru a cuantifica efectele aplicării TRIZ ca metodă inovatoare asupra performanțelor cursanților prin compararea rezultatelor post-testului cu cele ale pre-testului într-un mod fiabil. Datele calitative au fost obținute prin observarea la cercetător observând și luând notițe despre interacțiunile profesor-elev.

Testul KET de limba engleză (KET)

Potrivit lui Fryzlewicz (2020), testul KET este conceput pentru vorbitorii non-nativi de limba engleză la nivelul A2. Acest test este considerat de Cadrul european comun de referință pentru limbi străine ca fiind un test de limbă fiabil și adecvat pentru elevii de clasa a opta (CEFR). Fiabilitatea este importantă deoarece asigură coerența și stabilitatea cu o instrument de măsurare. Au fost selectați zece elevi deoarece coeficientul alfa a fost de 0,91, sugerând că testul KET are o consistență internă ridicată. Testul cercetător a folosit doar testul de scriere și testul secțiunii de citire ca pre și post-test standardizat ca măsurători ale nivelului de limba engleză al participanților. Testul KET este format din 32 de întrebări împărțite în șapte secțiuni și acoperă două abilități: citire și scriere. Participanții au avut la dispoziție 60 de minute pentru a răspunde la toate întrebările. Testul a constat din cinci secțiuni de citire și două secțiuni de scriere.

TRIZ ca efect al metodei inovatoare asupra predării limbii engleze

Metoda TRIZ a fost utilizată pe elevii de clasa a opta din două clase. Prima clasă a reprezentat grupul experimental care au fost expuși la metoda TRIZ, în timp ce a doua clasă a reprezentat grupul de control, care nu a fost expus. Site-ul testele KET pre- și post-test pentru abilitățile de citire și scriere au fost folosite pentru a compara rezultatele elevilor din grupul experimental și grupurile de control. În plus, cercetătorul a jucat rolul de observator pentru a urmări cursanții din ambele grupuri și a să compare și să contrasteze asemănările și diferențele dintre ei cu privire la o varietate de puncte.

Rezultatele pre și post-testului KET pentru ambele grupuri au arătat, într-o anumită măsură, un acord cu privire la ipoteza de cercetare conform căreia metoda inovatoare a metodei TRIZ este mai utilă pentru predarea limbii engleze decât metodele tradiționale. Rezultatele generale KET rezultatele testului KET general al grupurilor experimental și de control au fost comparate, comparația demonstrând că diferența dintre post-testul și pre-testul pentru grupul experimental este de zece puncte, în timp ce diferența dintre post-test și pre-test pentru grupul de control a fost de șapte puncte. Aceste constatări indică faptul că elevii din grupul experimental, care au folosit TRIZ ca metodă inovatoare, și-au îmbunătățit performanța mai mult decât grupul de control. Prin urmare, utilizarea metoda TRIZ pentru predarea limbii engleze îi poate ajuta pe aceștia să-și îmbunătățească performanțele.

Impactul TRIZ asupra abilităților de scriere și citire ale cursanților

Testul KET a măsurat doar competențele de citire și de scriere, fiecare competență fiind crucială pentru cursanți și complementară celeilalte. A fost efectuată o analiză separată pentru a compara performanțele celor două grupuri pentru fiecare abilitate. Între grupul experimental și grupul de control, a existat o diferență de un punct în ceea ce privește realizarea pentru competențele de citire și de trei puncte pentru competențele de scriere. Datele au evidențiat faptul că abilitățile de scriere ale grupului experimental au fost mai bune decât abilitățile de citire. În plus față de testul datelor privind scorurile obținute, observațiile făcute pe parcursul experimentului s-au potrivit cu rezultatele testului KET. Într-adevăr, au existat diferențe în ceea ce privește performanța între cursanții grupului experimental și cei ai grupului de control. Metoda TRIZ a completat abordarea comunicativă și metodele participative, cum ar fi învățarea bazată pe sarcini. Activitățile implementate pe baza principiile TRIZ i-au încurajat pe elevi să comunice între ei și să își împărtășească cunoștințele între ei. Studenții sunt încurajați să vorbească unii cu alții și să își împărtășească cunoștințele prin intermediul activităților bazate pe TRIZ care au fost dezvoltate. Toate competențele dobândite de grupurile experimentale i-au încurajat pe aceștia să aibă un control mai mare asupra procesului de învățare și ei au fost învățați cum să rezolve probleme, să gândească critic și să aplice ceea ce au învățat.

Metoda TRIZ și dezvoltarea abilităților de citire și scriere

Metoda TRIZ a fost utilizată pentru a îmbunătăți abilitățile de citire și scriere ale grupului experimental. Principiile TRIZ, în plus față de metodele alese de profesor, au fost utilizate pentru a îmbunătăți abilitățile de scriere și de citire. După două luni de intervenție, cercetătorul a observat că abilitățile de lectură ale elevilor din grupul experimental s-au îmbunătățit. În ceea ce privește competențele de lectură ale grupului experimental, cursanții păreau să aibă o cantitate foarte limitată de vocabular, astfel încât aceștia au avut probleme în înțelegerea sensului întregului text și în participarea la lecție. De exemplu, cercetătorul a observat că cursanții făceau pauze la fiecare cuvânt pe care nu îl înțelegeau și se interesau despre înțeles. Ulterior, profesorul i-a învățat pe cursanți, din grupul experimental, metoda de descompunere a unui paragraf în bucăți mai mici; o metodă numită principiul altei dimensiuni (Altshuller, 2013). Profesorul a împărțit clasa în grupuri pentru a lucra în perechi sau echipe, fiecare membru al grupului citind un paragraf diferit și apoi rezumându-l pentru grup și apoi pentru restul clasei. În plus, utilizarea evidențierii pentru a indica cuvintele-cheie dintr-un paragraf i-a ajutat pe cursanți să își îmbunătățească tehnicile de răsfoire și de scanare, ceea ce i-a determinat să își asume semnificația vocabularului nefamiliar pe baza contextului. Unii elevi s-au plâns de lungimea frazelor sau a unui paragraf, dar ei au reușit să depășească această problemă prin adoptarea principiului „Other Way Round” (Altshuller, 2013). Acest lucru a implicat, descompunerea unei fraze sau a unui paragraf în părți mai mici și apoi reluarea acestuia.

În ceea ce privește competențele de scriere, cursanții au suferit de diverse probleme, printre care se numără incapacitatea de a-și forma idei noi despre un subiect, lipsa de imaginație și lipsa de interes pentru scris. Profesorul a folosit principiile TRIZ pentru a-i ajuta pe elevi să depășească unele dintre aceste probleme, cum ar fi prin intermediul principiilor Acțiunea preliminară și Structuri compuse (Altshuller, 2013). Cursanții au fost învățați cum să facă un brainstorming despre subiect înainte de a începe să scrie, inclusiv prin utilizarea de scurte videoclipuri sau imagini. Această metodă i-a ajutat pe cursanți să își îmbunătățească vocabularul și ideile pentru scris și i-a menținut motivați. De asemenea, profesorul a utilizat principiul TRIZ „Acțiunea periodică” pentru a îmbunătăți abilitățile de scriere ale elevilor la început, citind un text scurt și cerându-le apoi să scrie ceva similar cu ceea ce au citit. De asemenea, această metodă a ajutat în mod eficient profesorul să mențină atenția cursanților pe tot parcursul lecției. Cursanții nu numai că și-au îmbunătățit abilitățile de citire și scriere, dar au învățat și să învețe atât să învețe eficient și independent, cât și să ofere feedback celorlalți. În plus, au învățat cum să lucreze împreună în mod cooperativ și să se ajute reciproc. Acest lucru a fost facilitat de utilizarea de către profesori a principiilor TRIZ și de modalitățile inovatoare de predare a lecției. În ceea ce privește dezvoltarea, s-au îmbunătățit atât progresul elevilor din clasă, cât și notele obținute la teste. Astfel, un cursant a comentat că „am aflat cum să studiem singuri și care este sensul lucrului în echipă”. În general, a fost clar că utilizarea metodei TRIZ a îmbunătățit competențele grupului experimental în comparație cu lipsa utilizării acesteia în grupul de control.

Concluzii și recomandări

Articolul de față pune în lumină impactul implementării TRIZ ca metodă inovatoare pentru limba străină predare și învățare în ceea ce privește îmbunătățirea competențelor de scriere și citire ale cursanților. Având în vedere concluziile acestui studiu, profesorii ar trebui să fie încurajați să utilizeze o varietate de metode de predare pentru a satisface nevoile elevilor lor și ar trebui să fie flexibili în aplicarea diverselor metodologii și abordări în clasă. Deoarece acest studiu se bazează pe o strategie comunicativă și pe învățarea participativă, a fost evident că, la început, elevii au preferat să lucreze singuri mai degrabă decât în perechi sau grupuri. Acest lucru demonstrează necesitatea stringentă ca profesorii să încurajeze elevii să lucreze în grupuri mai mult deoarece îi ajută să învețe unii de la alții și să își îmbunătățească abilitățile de comunicare.

În cadrul acestui studiu, un manual existent a fost utilizat pe parcursul lecției pentru ambele grupuri, însă întrebările și subiectele din carte au fost explicate prin intermediul metoda inovatoare TRIZ doar pentru grupul experimental. Deși rezultatele sugerează că elevii din grupul de control, care doar au folosit manualul și-au îmbunătățit și ei abilitățile de citire și scriere, nu și-au îmbunătățit rezultatele finale la fel de mult ca și cei care au fost tratați prin aplicarea metodei TRIZ. Implicațiile TRIZ pentru predare și învățare sugerează că profesorii pot adapta și reformula în mod constant materialele lor didactice pentru a-i conduce pe cursanți la rezultate mai bune. Constatările din actualului studiu relevă faptul că performanțele cursanților din grupul experimental au fost îmbunătățite nu numai în ceea ce privește testele scoruri, ci și în ceea ce privește capacitatea lor de a comunica între ei. Se sugerează că ar trebui să se continue cercetările efectuate cu cursanți din școlile primare și secundare, cu scopul de a investiga dacă utilizarea TRIZ în predarea și învățarea limbilor străine la toate nivelurile școlare este eficientă. În acest fel, profesorii îi pot ajuta pe elevi să își îmbunătățească abilităților lor de comunicare, precum și a rezultatelor obținute la teste. În plus, în timp ce se utilizează TRIZ ca metodă inovatoare pentru predarea cursanților EFL, toate competențele de limba engleză – inclusiv vorbirea și ascultarea – ar trebui să fie luate în considerare pentru studii viitoare.

Ar trebui efectuate studii suplimentare cu elevi din alte școli și în alte contexte pentru a examina dacă utilizarea TRIZ ca metodă inovatoare are întotdeauna vreun impact asupra performanțelor elevilor. De asemenea, cercetări suplimentare ar trebui să se concentreze asupra finalizării programei de studiu în conformitate cu metoda TRIZ la timpul programat. Conținutul TRIZ principii este comparabil cu alte abordări didactice; prin urmare, compararea metodei TRIZ cu alte metode de predare a limbii engleze metode de predare și instrucțiuni ca metodă inovatoare va fi valoroasă.

 

Bibliografie:

Altshuller, G. S. „Laws of Technical Systems Evolution”. Technical System, 2013.
Broughton, G., Brumfit, C., Pincas, A., Wilde, R. D. Teaching English as a Foreign Language. USA: Taylor and Faranchise E-Library, 2003. https://doi.org/10.4324/9780203412541.
Cheng, J. Y., Matthews, J. „The Relationship between Three Measures of L2 Vocabulary Knowledge and L2 Listening and Reading. Language Testing”, Sage Journals, vol. 35, nr. 1, 2016. https://doi.org/10.1177/0265532216676851.
Ekmekci, I., & Nebati, E. E. „TRIZ Methodology and Applications”. Procedia Computer Science, 2019. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.09.056.
Fryzlewicz, P. „Cambridge Assessment English”. Cambridge Assessment English, 2020.
Graham, S. „A Meta-Analysis of Writing Instruction for Adolescent Students”. Journal of Educational Psychology, 2007. https://doi.org/10.1037/0022-0663.99.3.445.
Kaplan, S. An Introduction to TRIZ, the Russian Theory of Inventive Problem Solving. Detroit: Ideation International, 1996.
Matus, Á. „Language Teaching Approaches: An Overview”. Academia, 2011.
Oliver et al., „Teacher Education for Ethical Professional Practice in the 21st Century”. IGI Global Disseminator of Knowledge, 2016.
Vincent, J. F. „TRIZ in Biology Teaching”. TRIZ Journal, 2000.

  • avatarPublicat de:
    Apostolie Ana Maria

    Profesor limba engleză, la Școala Gimnazială Pufești, Vrancea.